Fra full storm til laber bris
Interessen for Pirate Bay-saken er liten sammenlignet med i fjor vår. Er det fordi Pirate Bay har vunnet opinionen?

”Kaoset var betydelig da 200 pressefolk fra store deler av verden skulle sikre seg en kopi av dommen i Stockholms Tingsrätt” kunne Aftenposten formidle, mens Dagbladets reporter på stedet twitret på direkten. VG rapporterte også fra rettssalen i Stockholm da The Pirate Bay-gründerne Fredrik Neij, Gottfrid Svartholm Warg, Carl Lundström og Peter Sunde ble idømt ett års fengsel og en erstatningssum på 30 millioner kroner i tingretten i april i fjor.


Bortblåst
Dommen ble anket, og når saken åpnes igjen tirsdag i Svea hovrätt, som tilsvarer den norske lagmanssretten, har storm blitt til bris. Aftenposten er tilstede, men nettstedet Torrentfreak omtaler interessen fra media og blogg-verdenen som ”awkward silence” og spør om det er stille før stormen. Svenska Dagbladets kommentator mener at ”fildelingsfrågan er som bortblåst” bare på halvannet år, selv om avisen skriver at The Pirate Bay er større en noensinne og den ulovlige fildelingen ser ut til å øke.

- Hvorfor er det så stille rundt ankesaken?

- Det har med historien til saken å gjøre, og den raske utviklingen i musikkmarkedet på nett. Salget av tjenesten til den lugubre svenske finansmannen Hans Pandeya i Global Gaming Factory har gjort at helteglorien til de svenske grunnleggerne har falmet litt. De ivrigste fildelingsforkjemperne mistet interessen da The Pirate Bay ble noe annet, sier Dagbladets teknologikommentator Jan Omdahl.


- En epoke går trolig mot slutten
Omdahl mener vi befinner oss i en overgangsfase der oppmerksomheten i mediene skifter like fort som nye løsninger kommer på banen.

- Ting skjer veldig raskt, blant annet har Spotify og Wimp kommet på banen. Streamingstjenestene har for veldig mange konsumenter gjort det uinteressant å laste ned musikk ulovlig. Folk laster sikkert ned like mye film og tv-serier, men epoken hvor fildelingstjenestene definerte hva som skjedde i møtet mellom internett og kulturindustri går trolig mot slutten. Gründerne har trukket seg ut og Peter Sunde har uttalt at det er helt greit at The Pirate Bay blir erstattet. Han mener den har fylt sin rolle, sier Omdahl.

- Hva tror du blir utfallet av ankesaken?

- Når man ser at det ganske raskt har vært mulig å bygge opp lovlige alternativer som mange foretrekker, kan det selvsagt hende at en jury ser det de gjorde som mindre graverende. Nå handler det om en historisk dom over fire personer som man kan mene fortjente sine straffer eller fikk en urimelig straff. Det er fortsatt en del folk som er opptatt av det. Min gjetning er at de ikke blir frikjent i denne ankesaken. Til det er det investert for mye prestisje, sier Omdahl.

The Pirate Bay under radaren
Bodøbandet Kråkesølv gikk høyt på banen i spørsmålet om fildeling ved å gjøre sitt eget debutalbum "Trådnøsting" tilgjengelig via The Pirate Bay i 2009. De tok det raskt ned igjen etter å ha fått kritikk fra TONO, og Kråkesølv karakteriserer hendelsen som ”lite gjennomtenkt” fra sin side. Kristoffer Unstad i Kråkesølv har ikke fått med seg at ankesaken mot The Pirate Bay starter i dag.

- Det har gått meg hus forbi, og det sier kanskje litt. Oppmerksomhetsmessig ble kruttet svidd av under tingrettssaken. Debatten om The Pirate Bay og piratkopiering er tatt og har mistet nyhetens interesse. Spotify har fått fotfeste og nå handler debatten om de forskjellige modellene til Spotify, sier Unstad til Ballade.

- Hva tror du blir utfallet av ankesaken?

- Jeg har mine tvil om at de vil komme mer gunstig ut av det, men det blir synsing fra min side. Det overrasker meg om straffen blir mildere. Vi får se om den lave medieinteressen får noe å si for utfallet, sier Unstad.


Påtagelig stille
Torstein Nybø er filmprodusent og daglig leder i Mediamente. Selskapet var medprodusent på den Oscar-nominerte dokumentarfilmen "Burma VJ". Tidligere i år valgte Mediamente å utstyre dramaet "Du sköna" med Creative Commons-lisens og gjøre den tilgjengelig via The Pirate Bay for fri nedlastning. Dette for at de som ønsker det lovlig kan laste ned filmen, spre den videre og klippe i den helt lovlig.

Nybø mener at The Pirate Bay fremdeles er en unik distribusjonskanal, og at det er påtagelig at fildelingstjenesten ikke diskuteres mer i det offentlige.

- Mediene er ikke på banen fordi film og platebransjen er fraværende. Det kan se ut for menigmann at The Pirate Bay har vunnet allerede. Jeg kan skjønne at mediene ikke tar tak i saken når det ikke er reell konflikt eller kamp.


Volum for alle penga
- Hvis man ikke tar det The Pirate Bay står for seriøst kommer man til å tape kampen om de nye distribusjonsmulighetene som gjør at publikum får tilgang til film og musikk på en lovlig og betalingsvennlig måte.

Nybø synes at musikk- og filmbransjen har liten evne til å videreutvikle markedsorientert løsninger.

- I stedet debatteres kroner og øre på Spotify. Man bør jobbe for å videreutvikle den og andre løsninger. Hovedproblemet i dag er at det ikke finnes løsninger som penetrerer markedet. Man kan ikke forvente at nisjekanaler genererer voldsomme summer. Man må finne noe som kan penetrere markedet i like stor grad som The Pirate Bay har klart. Man må ha volum for å kunne tjene penger på internett, mener Nybø.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry