Ikke økt forbruk
BI-undersøkelsen Kulturkonsum i krisetider viser at finanskrisen ikke har økt kulturforbruket.

Av Carl Kristian Johansen

Gjennom å gjøre en stor befolkningsundersøkelse kartlegger et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI hvordan kulturforbruket arter seg i krisetider.

Undersøkelsen har målt kulturforbruket blant 1900 personer fra november 2008 til juni 2009, og viser at kulturkonsumet har vært stabilt sammenlignet med perioden juni til november 2008, heter det i en pressemelding fra BI.

Prosjektleder Anne-Britt Gran uttaler at en rekke aktører på kulturfeltet forventet høsten 2008 at finanskrisen skulle slå positivt ut for kulturlivet, og 1930-tallet ble trukket fram for å eksemplifisere sammenhengen mellom økonomisk krise og økt kulturforbruk.

Gran slår fast at BIs undersøkelse ikke gir grunnlag for forvente dette.

Undersøkelsen viser at man går like mye på teater, konserter, stand up, opera og museer, og at man faktisk går færre ganger på kino. Forbruket er stabilt når det gjelder forbruk av bøker, CD’er og DVD’er. I følge BIs undersøkelse slår ikke julen ut i økt konsum av disse produktene.

- Vi har funnet det nødvendig å skille mellom det analoge, som kjøp av billetter og fysiske produkter som bok, CD og lignende, og det digitale kulturkonsumet som nedlasting og streaming. Vi konstater at det analoge forbruket er relativt stabilt etter finanskrisen og at det digitale konsumet øker, men vi kan ikke direkte knytte denne økningen til finanskrisen., sier Gran.

Hovedfunnene om det digitale konsumet vil bli offentliggjort i november.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry