Når brass blir opera
Opera Omnia har laget opera av korpsmusikanters tanker og følelser. På lørdag blir det dokumentaropera i Oslo.

Verdens første feelgood-opera om et korpsfellesskap gjester lørdag Den Norske Opera og Ballett.

Dokumentaroperaen, som har fått navnet Hypermusikal, tar oss med på en korpsøvelse der det suksessrike brassbandet Manger Musikklag øver på deler av et nytt verk. I løpet av øvelsen blir vi kjent med de 28 musikerne, og hva som driver dem til å bruke all sin fritid på musikk. Tankene til hver av medlemmene blir framført av åtte kvinnelige sangere, og operaen avslutter med at korpset framfører verket.

Opera Omnia består av Glenn Erik Haugland og Heidi Tronsmo Haugland fra Os, henholdsvis produsert og regissør i denne oppsetningen. De har begge vokst opp med korps, og ønsker med denne operaen å presentere et unikt samhold.

- Hvordan kan brass bli til opera?

- Gjennom å fokusere på musikerne som mennesker, og binde historiene deres sammen. Jeg vil derfor kalle det en feel-good dokumentaropera, sier Glenn Erik Haugland.

- Men en «dokumentar om brassband»... høres ikke det litt kjedelig ut da?

- Jo, og der har vi en utfordring. Operaen handler jo ikke om brassband. Den handler om et miljø, om å bygge et fellesskap. Mange kjenner seg igjen i å øve fram til noe, være seg en konsert eller en fotballkamp. Det er gjenkjennelse i alt. Alle som har en hobby kan med andre ord ha glede av dette, forklarer Haugland.


Spent på Oslo
Hypermusikal ble for første gang framført i 2009, og har hatt flere oppsetninger på Vestlandet siden dette. Helgens besøk i operaen blir Hypermusikals østlandsdebut.

- Vi har blitt svært godt mottatt på Vestlandet, men der har brassen et miljø og en tradisjon, så jeg er veldig spent på mottakelsen på andre siden av landet, sier Haugland.


Brassbygda
Manger er et tettsted med 900 innbyggere. Allikevel er det her brasstradisjonen for alvor har slått rot. Musikanter fra hele landet trekkes til det lille bygdesamfunnet nord for Bergen. Det har nemlig startet opp en folkehøgskole, som blant annet tilbyr en egen brassbandlinje. Mange av disse studentene spiller seg inn i Musikklaget etter hvert.

Manger Musikklag er et amatørkorps. De er musikkstudenter, leger og forskere.

Regissør Heidi Tronsmo er imponert over det skyhøye nivået til messingblåserne og slagverkerne, og ikke minst hva som ligger bak dette.

- Det er så deilig å høre dem snakke om musikk, for de stotrer av entusiasme. Jeg har skrevet ned sitatene akkurat slik de snakker, og nettopp slik framfører også sangerne det, forteller Heidi, som er opptatt av å presentere følelsen av å være del av noe.

- Når man gjør en liten feil, føler man at man har ødelagt for alle. Samme når man gjør suksess. Da er alle en del av det, og man snakker hverandre opp.

Heidi sukker av beundring for de unge, hengivne musikerne.

- De er uten tvil verdt en opera, konstaterer hun.


Europamestere
- Hva har skjedd med musikerne i Manger Musikklag etter denne dokumentaren?

- De har blitt enda bedre, ler Haugland.

- Uten at vi har noen som helst del i det, vant de nylig EM. De forteller dessuten at de har lært mye om seg selv og andre ved å dele sine innerste tanker, og det er veldig hyggelig for oss å høre.

De regjerende europamesterne deler alt fra små historier om musikalske minner og musikkfilosofi, til tidskabal og fritidsdilemmaer.


Lynnedslag skapte spilleglede
Samarbeidet med Manger Musikklag startet som et ønske fra brassbandet selv.

- Opera om brass? tenkte vi og lurte på hva vi bega oss ut på. Det var først da Heidi gikk i gang med å intervjue alle musikerne, at vi skjønte at dette ville bli interessant, bedyrer Haugland.

Deretter snubla han over en bok, skrevet av nevrologen Oliver Sacks. Sacks forsøker å forklare hvorfor noen mennesker blir besatt av musikk.

- I boka fant vi den sanne historien om legen Tony Cicoria som blir truffet ned av et lynnedslag, og som plutselig tar seg selv i å ville spille Chopin på piano hele tiden, uten stans.

Glenn-Erik syntes historien var en fin parallell til Mangers forhold til musikk, og bestemte seg for å benytte pianisten som en gjennomgangsfigur. Cicoria, i Knut Christian Janssons skikkelse, leser dessuten opp fra boken flere ganger i løpet av stykket.


Saftig med korps
- Hva skjer med Hypermusikal etter helgens gjesteopptreden i Operaen?

- Det er uvisst. Jeg trodde vi hadde spilt PoY! for siste gang i fjor, så alt kan skje. Først må vi se hvordan det går i Oslo, sier en beskjeden Haugland.

- Folk må vite at korps i hvert fall ikke er kjedelig, skyter Tronsmo inn.

- Det er saftig og lidenskapelig!

Av Lone Lohne Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Classical, Genre\Classical\Opera / Stage Music, Interviews