Spøkelser på høylys dag
INNLEGG: =Oslo-redaktør Anlov P. Mathiesens kritikk av by:Larm og pressen er ullen og tendensiøs, preget av anekdotisk bevisførsel og dårlig begrunnet mistenkeliggjøring, hevder musikkansvarlig i Dagbladet, Sven Ove Bakke i dette tilsvaret.

Ballade.no tar med stor iver jobben med å være mikrofonstativ når Mathiesen får utdype og dyrke sitt foretrukne fiendebilde i hovedstadens musikkbransje ytterligere. Attpåtil uten å gi samtidig imøtegåelse til Dagbladet eller andre aktører Mathiesen mistenkeliggjør.

Mathiesen kritikk er ullen og tendensiøs, preget av anekdotisk bevisførsel («Det er sikkert noen som var på Bylarm som synes at alt de så var helt fantastisk. Men jeg kjenner ingen» osv.) og dårlig begrunnet mistenkeliggjøring («masse gode talenter som, fordi de ikke er flinke til å drikke pils med de rette folka, får det vanskeligere med å komme gjennom»).

«Dagbladet gjør så mye ut av det med sine direkteoverføringer og sin omtale. Det blir litt som med TV2 og norsk fotball», uttaler han med utgangspunkt i noen streamede Bylarm-konserter på Dagbladet.no og det faktum at Dagbladet har vært en av Bylarm-sponsorene i år.

Dagbladet har lang tradisjon med å være mediepartner og sponsor av kulturarrangementer. Vi har en like lang tradisjon på å skille sterkt mellom dette og redaksjonell dekning.

De omfattende Dagblad-avsløringene av økonomisk rot i Quart-festivalen i 2005 skjedde parallelt med at vi sponset festivalen. Bylarm-organisasjonen er blitt så systematisk ettergått i sømmene de siste åra at Bylarm selv så seg tjent med å legge alle bindinger på bordet foran årets arrangement.

Dagbladets Bylarm-dekning – på nett og papir – var i omfang var omtrent den samme i år som i fjor og året før der. Hvem var mediepartner for Bylarm i 2008? Jo sannelig: Verdens Gang!

Dagbladet anmeldte altså 22 Bylarm-konserter i år, i et bredt spenn av sjangere, valgt ut etter omtrent de samme kriteriene vi anmelder plater etter til vanlig. Fra mykt til hardt, fra sært og rart, fra ferskt til etablert. På mange måter en ganske stor topp av Bylarm-isfjellet, med stor geografisk spredning i forhold til artistenes opprinnelsessted. På 30 minutters konserter er det først og fremst potensialet – summen av talent, låter, ferdigheter, utstråling og x-faktor – som vurderes.

Dagbladet har alltid vært opptatt av bredde i vår musikkdekning, noe vi sikrer oss gjennom dedikerte sjangeranmeldere. Hvis det er det Mathiesen mener er å «anmelde musikk fra miljøet de kommer fra», så ham om det. Og for ordens skyld: Dagblad-anmelderne Anne Gunn Halvorsen og Eirik Kydland satt i demojuryen i Bylarm i år, men ingen av dem dekket Bylarm for Dagbladet.

Så hva er den egentlige agendaen til Anlov P. Mathiesen? Er han bitter på vegne av egne eller andre bekjentes musikalske prosjekter som ikke har nådd opp i konkurransen om oppmerksomheten? Hvilke av Mathiesen favoritter var det som ikke ble omtalt i de 22 konsertanmeldelsene vi publiserte fra årets Bylarm?

Verken innlegget i Dagsavisen eller intervjuet på Ballade gir svar.