John Olav Nilsen & Gjengen - For Sant Til Å Være Godt
ANMELDT: Sylferske John Olav Nilsen & Gjengen har det siste halve året vært gjenstand for en hype bare Idol-artister blir til del i våre dager. Dagsavisen, Natt & Dag og NRK har på hver sin måte løftet bandet ut fra Loddefjord og presentert det bergenske forstadslivet for et nasjonalt publikum.
John Olav Nilsen & Gjengen (Foto: Magnus Knutsen Bjørke) (300x)

Av Carl Kristian Johansen

Historiene som har blitt fortalt gjennom Loddefjord-scenens briller (les: John Olav Nilsen, Fjorden Baby! og Lars Vaular) har hatt en slags sosiologisk eller antropologisk brodd. Det har handlet om livet i drabanten, om bunnplasseringer på levekårsundersøkelser, høy arbeidsledighet, unge med lærevansker. Men også om et tett sammenvevd kreativt miljø med et sterkt tekstfokus.

Ting eg lærte mens eg satt på bussen illustrerer hele komplekset:

"Dette røde, hvite og blåe flagget
har aldri sagt noe til meg om mitt liv i dag
For her finnes menn som ingen trenger
og menn som ingen vil ha
Bussen går hvert kvarter
men ingen kommer seg her i fra"

Talentet til John Olav Nilsen & Gjengen ble oppdaget og løftet fram i Bergen før hovedstadspressen kom på banen. De var med på Mikal Telle og Erlend Øyes Opplett-album (Diamanter & Kirsebær) i 2008, og det var nesten rørende å oppleve sistnevntes praktiske engasjement for det ferske bandet før det ble kastet til ulvene under årets by:Larm.

På ”For sant til være godt” har John Olav Nilsen & Gjengen også vært i de beste hender. Kim Hiorthøy har designet coveret, Yngve L. Sætre har produsert albumet, og co-produsent Fredrik Saroea (Datarock) har sluppet albumet på sin egen etikett YAP Records.

Dette har sikret at innpakningen er profesjonell og god. Det merkes at delen av låtmaterialet som har vært kjent på Myspace er pusset på og tatt et skritt videre mot sitt fulle potensial, i forhold til det skissepreget de har hatt tidligere.

Det er kanskje verdt å merke seg at Diamanter & Kirsebær har blitt tatt ned og at det er lagt til strykere. Lik det eller ikke, jeg foretrekker den mer up tempo. Men sangen er allikevel representativ for bandets låtskriveregenskaper. Det er fengende, melodiøst, catchy og allsangvennlig, selv om tekstene reflekterer deprimerende tilstander og tidvis brutale scenarioer.

Her klinger det av pop i gata til The Cure og The Smiths, og rock i forstand av Joachim Nielsen og kanskje The Clash. Britisk rock og pop utgjør åpenbart en sterk referanseramme rent uttrykksmessig, mens tekstene og miljøbeskrivelsene er personlige og lokale for Bergensområdet.

Tekstene er Nilsens fortjeneste, og jeg opplever ham som hudløs og ærlig i forhold til alle temaene som blir berørt. Jeg har aldri stilt noen krav om autentisitet til poptekster, men han ville bestått en test med glans. Nilsen er talentfull som lyriker. Han makter å være presis, nyansert, beskrivende, og har samtidig en utpreget nese for det poetiske. Kombinasjonen av dette er det langt mellom hver gang vi opplever i norsk pop- og rocklyrikk.

Mye har blitt fortalt før John Olav Nilsen & Gjengen offisielt har debutert på plate, og det til gangs. Nå er dags for at bandet skal vurderes som plateartister, og uken før slippet av albumet ”For sant til å være godt” har avisene konkurrert i å trille femmere og seksere. Om det vil gjenspeile seg i konsertbesøk og platesalg (i disse ulvetider), eller om prinsene av ingenting må kysse pistolen og si takk og farvel allerede etter første album gjenstår å se.

”For Sant til å være godt” er tilgjengelig i butikkene mandag 14. september. John Olav Nilsen & Gjengen har releasekonsert på John Dee på lørdag 12. september.


John Olav Nilsen & Gjengen på MONO i Oslo 18. desember 2008. (Fra Nrk Lydverket)




Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Reviews\Records