En ski-eksplosjon
Komponisten av åpningsvignetten til Ski-VM har latt seg inspirere av krigsfilmer og kampsport.

Ski-VM i kortform: Tåke, bakglatte ski og milevis gjennom skogen, før kvinner og menn ramler over mållinjen med ansiktet fullt av snørr.

Eventuelt: Eksplosive anstrengelser, øyeblikk der tiden står stille og, eh, flammer? Slik er det om man skal tro vignetten til VM i Oslo 2011.

- Flammene skal representere urkraften, den som alle sportsutøvere har i seg. Den kommer til uttrykk i energieksplosjoner, sier Vegard Dahlin Skau Hansen. Han er vignettkomponist i Spitfire, og er ansvarlig for lydsporet til åpningsvignetten som starter alle TV-sendinger fra kalaset i Holmenkollen.


Her er vignetten (det siste bildet av Holmenkollen byttes ut etter behov):



- Det er åpenbart et veldig tett samspill mellom bilde og lyd her – hvordan var den prosessen?

- Det jeg driver på med er håndverk. Jeg har vært med i prosessen fra grafikerne fikk godkjent sine ideer. For meg er det alltid verdifullt å få noen gode referanser å jobbe ut fra. Jeg tenker på sport som en kontrollert krig, der folk kjemper mot hverandre og man får en vinner. Derfor har jeg latt meg inspirere av krigsfilmer, blant annet Clint Eastwoods “Iwo Jima”, og av kampscener.

- Ja, vignetten kan nesten minne litt om en kampsportfilm?

- Det er eksplosjoner av energi og lyd og bilder, før alt går ned i svart igjen, så en ny eksplosjon, og så videre. Vi tenkte først å bruke reallyder, men det ble rett og slett ikke dramatisk nok. Stikkordene vi jobbet ut fra var “dramatisk”, “høy temperatur” og “voldsomme skifter”. I tillegg er det jo tross alt et ski-VM, så vi måtte få inn noe som signaliserer snø og kulde.

Ikke så eksplosivt: Ski-VM i Oslo i 1966 prioriterte triumferende toner, heller enn energieksplosjoner.


- Det er noen voldsomme stikkord du har å jobbe ut fra?

- Ja, men når man jobber som TV-musiker skal man male med den største og breieste penselen man har. Skal noe være oppstemt, må det være ekstase. Er noe trist, skal det være tragedie.

- Litt forenklet kan man si at vignetten er noen trommer og så fire toner mot slutten. Eller blir det for banalt?

- Det er en masse lyder under der som nok kommer best frem når man hører det på et surroundanlegg. For eksempel har jeg slept store betongblokker over et betonggulv, for å lage en romling som er med på å gjøre den nevnte urkraften større og mektigere. Bestillingen var i utgangspunktet at det ikke skulle være musikk, mer lyder. Men jeg har jo også laget en del musikk som skal være med i andre deler av sendingen, som bakgrunn for repriser og under intervjuer. Det er en videreføring av heltetemaet man hører mot slutten av vignetten. (Du kan laste ned en waw-fil med noe av bakgrunnsmusikken her, journ. anm)

Triumf: OL på Lillehammer kjørte også en triumferende og lite eksplosiv stil, dog med innslag av den olympiske ild.


- Hvor er vignettmusikken spilt inn?

- På PCen min – jeg har laget det meste der.

- Dette var det første surround-oppdraget ditt. Var det veldig annerledes å tenke lyd i 360 grader?

- Ja, og jeg var ganske stresset i begynnelsen. Men det gikk greit. Jeg kjøpte utstyret til det for en fem-seks år siden, da jeg tenkte at nå må vel snart TV-produsenter begynne å utnytte de mulighetene de tross alt har. Men dette var altså det første oppdraget der jeg fikk brukt det.


Les også: Intervju med komponisten av den nye Dagsnytt-vignetten


- Hvor lang tid har gått med på å lage vignetten?

- Effektiv arbeidstid er nok ikke mer enn et par uker, men selve prosessen har pågått siden oktober/november i fjor. Grafikerne har jo også fått den samme motstanden i prosessen som jeg har fått, så det tar gjerne litt tid.

Her er NRKs sak om filmingen av vignetten.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Genre\Classical, Genre\Popular Music, Interviews, Sound Engineering, Media, Multimedia