Musikkbransjens unge og viktige
Billboard har listet opp de 30 viktigste under 30 år. Britisk-svenske Alexander Ljung, gründeren av SoundCloud, er med.

Det amerikanske musikkbransjebladet har de siste fem årene satt opp en liste kalt "30 under 30", hvor de nevner de 30 personene under 30 år de regner som viktigst i musikkbransjen. For å komme på listen må en i følge Billboard være med på å drive musikkindustrien fremover ved å være visjonær både som kunstner og forretningsmenneske.

Listen er basert på lesernominasjoner. I år fikk bladet inn 200 forslag. De utvalgte 30 er vurdert av Billboards stab basert på hva de har gjort de siste 12 månedene og deres gjennomslagskraft i musikkbransjen som helhet. Billboard selv bemerker at mange på listen driver egne firma, ofte innen digitale medier og/eller markedsføring. Flere er også involvert i turnévirksomhet, som bladet bemerker har vært "en av de mer standhaftige" delene av musikkbransjen.


SoundCloud og overraskelser
Ballade skrev i forrige uke om SoundCloud som et mulig "nytt MySpace". Gründeren av tjenesten, svensk-britiske Alexander Ljung (28) er med på Billboards liste. "Veksten har vært fenomenal", sier Ljung til Billboard. "Vi har gått fra å være helt ukjente til å bli en av verdens største og raskest voksende audioplattformer i løpet av 18 måneder."

Et av de mest overraskende navnene på listen er Naveen Selvadurai, medgründer av tjenesten Foursquare. Overraskelsen består i at Foursquare i utgangspunktet ikke har noe spesifikt med musikk å gjøre. Tjenesten lar brukerne i stedet melde fra hvor de til en hver tid er. Og det, mener altså Billboard og andre med dem, er noe musikkbransjen trenger i dag. "Konsertopplevelsen blir mer viktig etterhvert som salget av album synker", sier Noah Vadnai fra TV-kanalen VH1 til Billboard. VH1 samarbeider med Foursquare, og mener at tjenesten skape sterkere bånd mellom folk og spillesteder.


To på 24
De yngste på listen er begge 24 år gamle. Alex White står bak Next Big Sound, et firma som kan gi detaljert informasjon om hvor artister og plateselskap får mest igjen for pengene i kampanjer rettet mot sosiale medier. Kristina Grossman har det en i denne sammenhengen kan kalle en svært tradisjonell jobb: Hun jobber med A&R for Universal Republic.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Press\Outside Norway