Managerrollen i endring
Inntektsfallet i platebransjen får konsekvenser for managerrollen, sier norske managere. Tirsdag blir det debatt på Internasjonalen i Oslo.

- Spørsmål om managerrollen har opptatt våre medlemmer i lang tid, sier Elin Aamodt, daglig leder i GramArt.

Tirsdag inviterer derfor artistorganisasjonen sammen med Music Managers Forum Norway til debatten "Management anno 2011". Spørsmål som "hva kan man forvente av en manager?" og "hvilke utfordringer står managere ovenfor i dag?", skal besvares av et panel bestående av managere og artister.


Les også om hvordan manageren til Kvelertak jobber under Eurosonic.


- Stor utfordring
Vegard Waske i Up Front Artists, med blant annet Lindstrøm, Jaga Jazzist, Serena Maneesh og Fjorden Baby! i stallen, er klar på hva han mener er den største utfordringen til manageren i dag. Når plateselskapene sliter, får hele systemet problemer.

- De gangene vi føler at ting funker best, er når en har et sterkt team med management, booking, publishing, plateselskap og hardtarbeidende artister. Når ett ledd blir veldig mye svakere, får det konsekvenser for alle. Funksjonen til plateselskapene har blant annet vært å finansiere, selge og markedsføre innspillinger. Om plateselskapene i det hele tatt kan bidra med kapital, menneskelig eller økonomisk, for å finansiere den type aktivitet er i dag ikke en selvfølge lenger. Dette er en stor utfordring for alle leddene i musikkbransjen, sier Waske.


Rollene ikke skrevet i stein
Waske mener situasjonen kommer til å bli verre før det blir bedre, men han lar seg ikke stresse av at plateselskapene beveger seg inn på det som tradisjonelt er manageroppgaver.

- De fleste artister ønsker uansett en person fra utsiden som representerer dem. Samtidig ser vi at ting flyter over i hverandre. Funksjoner som tilhører et management, kan tas over av et plateselskap, og omvendt. Det er veldig vanskelig å drive management og ikke ha booking i tillegg - vi kunne ikke gjort det. Jeg tror det vil bli mer helhetlige enheter som leverer helhetlige produkter. Ingen ting er skrevet i stein lenger, og det har kanskje heller aldri vært det.


Les også: Usunt å være spillende manager i DDE


Booking helt sentralt
I 2011 skal manager Kathrine Synnes i BpopMentometer blant annet være med på å lansere Elvira Nikolaisens nye album. I likhet med Waskes selskap driver BpopMentometer med både management og booking, og Synnes mener det er en utfordring at plateselskapene også har begynt med dette.

- For det første kommer inntektene mye fra booking, men hovedgrunnen er at det er så mye enklere og riktigere å også sitte med booking, både i økonomi- og strategiplanlegging. Min jobb er å legge en strategi, og det gjøres i tett samarbeid med bookingavdelingen. Hvis man ikke gjør det i god tid kan man miste inntektsgrunnlaget, mener hun.


- Dette kommer flere til å merke
Synnes ser en gryende tendens til at plateselskap henvender seg til henne med tilleggsavtaler til kontrakter som allerede eksister, fordi de trenger inntekter fra for eksempel eventmarkedet.

- Dette kommer flere til å merke. Jeg vil fremdeles ha plateselskapenes krefter og kompetanse på A&R, salg og marketing, noen er også bedre på promo. De som satser der, er fortrinnsvis de jeg også vil samarbeide med i fremtiden. Plateselskapenes businessidé er å selge plater, og hvis de ikke tror på den modellen lenger, må de justere, slik for eksempel Sony gjør. De har etablert en avdeling for booking og event, og gjør et ærlig forsøk på å etablere kompetanse til å inngå 360-avtaler. Det er opp til artistene å vurdere dette fremfor for eksempel et management. Andre selskaper med 360-avtaler velger å outsource booking, men det er artisten som til slutt betaler. De kan ende opp med å gi fra seg 10-30 % av liveinntektene allerede før de får et bookingbyrå, sier Synnes.


- Artister trenger råd
Waske mener det at band og musikere gjør jobben selv, er en bra ting fordi de da får bedre kunnskap om hva det betyr å gjøre managerjobben. Men:

- De færreste er self managed. Samtidig er det ofte band og artister ikke har tid, kunnskap eller hovedinteresse av å gjøre tingene selv.

- I tillegg har vi managere som regel et større nettverk enn det en artist har, samt erfaringer de ikke har. De fleste vil ha noen til å representere dem, selge dem, og gi dem råd. Å være en dyktig artist, betyr ikke at du er kjempegod i alt annet. Og de fleste, uansett hvor oppegående der er, ønsker og trenger noen til å kunne hjelpe dem og gi råd, sier han.

Panelet til tirsdagens debatt består av Harald Wiik (manager for a-Ha), Pernille Torp-Holte (manager for blant andre Silje Nergaard og Bertine Zetlitz), Kathrine Synnes (Elvira Nikolaisen, Real Ones), Vegard Waske (driver Up Front Artists), Unni Wilhelmsen (artist) og Bård Jørgen ”Bosse” Iversen (artist, D.D.E). Ordstyrer er Martin Revheim, direktør i MIC. Debatten starter kl. 19.30 i 2. etasje på Internasjonalen ved Youngstorget i Oslo.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry