Svensk eksport øker
Tallene presenteres på by:Larm. – Vi bør ta til oss analysemodellen, mener Music Norways direktør.

Organisasjonene Musiksverige, Export Music Sweden og Sveriges ambassade i Norge har seminar under by:Larm kl. 1300 fredag. Der vil den ferske rapporten ”Musikbranschen i siffror – Statistik för 2011” bli presentert, og det vil også for første gang blir presentert en sammenlignbar nordisk musikeksportstatistikk.

Music Norways direktør, Kathrine Synnes Finnskog, deltar i et debattpanel etter den svenske presentasjonen.

Eksport: 1 milliard
2011-tall den svenske statistikken viser at den totale verdien har økt med 243 millioner kroner fra 2010 til 2011, fra 6,1 milliarder svenske kroner til 6,3.

Eksporten utgjør 16 % av dette, omkring én milliard, og gikk opp ett prosentpoeng i samme periode. Dette er fordelt på opphavsrettslige inntekter, inntekter fra innspilt musikk og konsertrelaterte inntekter.

Eksport av innspilt musikk står på omtrent stedet hvil i 2011 sammenlignet med 2010, mens den konsertrelaterte eksporten er beregnet til 281 millioner kroner i 2011, en oppgang på 17 % året før.

- Trenger tall
Finnskog mener den svenske rapporten gir en god indikasjon på statusen over musikkeksporten i nabolandet, og at innsamlingen av tall i denne rapporten er relevant fordi den sier noe om hvor inntektene, og økningen i inntekter, kommer fra.

- Men et fullstendig og oversiktlig bilde i en så dynamisk bransje, som i tillegg er i stor endring, er krevende og kanskje umulig å få til. Særlig gjelder dette tall i forhold til live-spilling og andre inntekter, som for eksempel salg av merchandiseartikler. Konklusjonen er uansett at det er økning i eksporten, og at det er økning i hovedsak i alle inntektsstrømmer.

Men rapporten sier ikke noe om kostnadsnivået, innvender Finnskog.

- Den sier ingenting om satsingen har kostet mer per artist og hva de totalt sett sitter igjen med for å satse ytterligere og langsiktig. Jeg kan også savne mer informasjon om hvor de svenske artistene er ute i verden, som også gir grunnlag for strategisk satsing.

- Det jeg mener vi bør se på å ta til oss her i landet er modellen som er utviklet for å sette tall på kulturnæringer. Datagrunnlaget er samlet inn fra de største og viktigste bidragsyterne på feltet, og dette burde vi også få til; å samle inn og dele de tallene som faktisk finnes. De kreative trenger tall og fakta for å lage reelle strategier og en mulighet til å tilpasse sin satsing etter dagens inntektsstrømmer, sier Finnskog.

Medvirkende i panelet:
- Jesper Thorsson, Export Music Sweden
- Kathrine Synnes Finnskog, Music Norway
- Anna Hildur, Nomex
- Linda Portnoff, økonomidoktor og forfatter av rapporten
- Sigtryggur Baldursson, Island Music Export

Moderator:
- Elisabet Widlund, Musiksverige

Tid og sted:
- Fredag 15 februar kl.13.00- 14.00, i Ragnarock, Royal Christiania Hotel