by:Larm: - Dette er et kjempegodt tilbud til artistene
Musikernes Fellesorganisasjon reagerte forrige uke kraftig på at de ikke får lov til å annonsere i by:Larm-avisen. Dette fordi konkurrenten GramArt har betalt for å være samarbeidspartner i bransjefestivalen. GramArt tilbyr også å dekke reisen for by:Larm-musikantene - dersom de melder seg inn i GramArt. By:Larm-sjef Erlend Mogård Larsen etterlyser optimisme i stedet for kritikk: - Til andre bransjefestivaler må band stort sett betale backline, reise og alt annet selv. Når GramArt tilbyr seg å hjelpe artistene med reiseregningen, er det rart at ingen er glade på deres vegne, sier Mogård Larsen til Ballade i dag.
Erlend Mogård-Larsen (Foto: Anders Martinsen, NRK.no) (200x319)

Av Knut Steen

By:Larm har altså inngått et samarbeid med artistorganisasjonen GramArt – som vil bruke bransjefestivalen til å profilere sitt virke på en tydeligere måte. Som en del av avtalepakken med by:Larm, inngår i henhold til by:Larms sponsorsjef ”eksklusivitet i by:Larm sine kanaler for sin bransje”.

Ballade snakket i dag med by:Larm-sjef Erlend Mogård Larsen, for å få vite litt om bakgrunnen for samarbeidet - er dette snakk om penger eller organisasjonspolitikk fra by:Larms side?

- GramArt har gått inn som en sponsor av by:Larm. Når GramArt har et budskap de ønsker å formidle, vil følger vi dermed de retningslinjene som ellers gjelder for sponsorer. GramArt ønsket å profilere seg igjennom tilbudet om gratis rettshjelp for artister, så da MFO satte inn en annonse, følte vi at den gikk rett i strupen på GramArt.

Var det GramArt som følte at MFO-annonsen ”gikk i strupen” på dem, slik MFO la det frem for Ballade i forrige uke?

- Nei. Det var vår sponsorsjef som fikk det inntrykket og som tok avgjørelsen om å trekke annonsen. GramArt er vår samarbeidspartner, og bruker økonomiske ressurser på by:Larm. Da blir det feil om noen andre kan kjøpe seg den samme profileringen. Dette kan sammenliknes med at vi har VG som sponsor – da er det rart om vi skulle tillate at Dagbladet fikk ha en masse annonser hos oss.

Hva slags eksklusivitet er det GramArt har kjøpt?

- Det går jo på det GramArt vil profilere, som først og fremst er fri juridisk rettshjelp. MFO er hjertelig velkomne til å være på by:Larm og ha stand her, men det blir galt om de skal annonsere i by:Larm-avisen.

Kommer dere til å legge noen videre bånd på MFO eller andre artistorganisasjoner under festivalen, i forhold til hvordan de får lov til å markedsføre sine tilbud til artister?

- Nei.

Så GramArts eksklusivitet begrenser seg til å være å være eneannonsør i by:Larm-avisen ”for sitt fagfelt”?

- Ja, det kan du si.

Hva med møte- og seminarvirksomhet, er det noen som stiller lengre frem i køen enn andre på det området?

- Det er ingen som får lov til å holde seminarer på by:Larm etter eget initiativ. Marit Karlsen er hovedansvarlig for dette, og det er opp til oss å bestemme hvem som skal være med. Seminarene skal være ren informasjon til artister, ikke propagandaseminarer. Det står ingenting noe sted om at dette skal være eksklusivt for GramArt på noen måte.

Er MFO involvert i noen av deres seminarer?

- Nei, ikke per i dag.

På by:Larms sider står det at dere skal være ”en samlende kraft for musikkindustrien ved å stimulere til økt kommunikasjon mellom ulike grupper”. Er det ikke da en ulempe for bredden og mangfoldet at landets største bransjetreff hindrer enkelte bransjeaktører å kommunisere om sine tilbud til artistene?

- Jeg synes ærlig talt at dette har blitt en stor storm i et lite vannglass. Det er mange andre måter å profilere sine interesser på enn gjennom en annonse i en festivalavis. Så å trekke den slutningen synes jeg blir helt feil.

Innenfor hvilke andre områder kan det være aktuelt å selge by:Larm-eksklusivitet? Ville dere for eksempel ha vurdert å tilby eksklusiv sceneplass til plateselskaper eller etiketter som ønsker å vise frem sine artister på en spesiell måte?

- Nei, det kommer ikke til å bli aktuelt. Men vi kommer til å ha en kveld der utenlandske magasiner får presentere utenlandske artister. Samarbeidspartnerne våre her er Gaffa Magazine (DK), Les Inrockuptibles (FR), Riddu Riddu, Vice Magazine (US, S...) og Zillo Magazine (DE). Men det er og blir by:Larm som booker artistene – også de utenlandske artistene. Det vil aldri bli aktuelt å kunne kjøpe seg inn på by:Larm, det hadde blitt helt feil.

Kan du fortelle litt mer om hva GramArt-samarbeidet kommer til å bety for by:Larm-artistene?

- by:Larm har tidligere tilbudt artister og band 3000 kroner i reiserefusjon, i tillegg til at vi betaler backline og mat og mye annet. Det kommer vi til å fortsette med. Artister som drar til andre bransjefestivaler som PopKomm og Midem må stor sett dekke alt dette selv, poengterer Mogård Larsen før han fortsetter:

- Nå kan artistene i tillegg få dekket resten av reisen hvis de er eller vil bli medlemmer i GramArt. Reisen til Tromsø er dyr, så vi synes dette er et svært godt tilbud. Vi kommer til å gå i underskudd med omtrent 1.5 millioner i år, så GramArts tilbud sparer både by:Larm og artistene penger, og bidrar til en sunnere økonomi for oss. Når GramArt tilbyr seg å hjelpe artistene med reiseregningen, er det rart at ingen er glade på deres vegne, mener Mogård Larsen.

I en pressemelding fra MFO uttaler forbundsleder Arnfinn Bjerkestrand at ”by:Larm har blitt seg selv nok”. Forstår du at Bjerkestrand oppfatter at by:Larm har valgt side til fordel for en artistorganisasjon, i stedet for å stille med et uhildet fora for hele bransjen?

- Nei, det synes jeg ikke vi gjør. By:Larm er på artistenes side, og dette er et kjempegodt tilbud til dem, avslutter Erlend Mogård Larsen.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music, Interviews, Conferences / Seminars