Eksportører på skolebenken
Music Export Norway kurser eksportsugne managere i det britiske musikkmarkedets muligheter.
London (300x)

Den nye digitale økonomien, og nedgangen i salget av musikk i fysisk format, har påvirket strukturen på og verdikjeden i musikkindustrien dramatisk. Endringene har ført til en oppgang av ulike forretningsmodeller og nye omsetningsstrømmer.

Maktbalansen har endret seg, og managerens rolle har blitt stadig viktigere.

Dette er utgangspunktet for Music Export Norways Business Development Program (BDP), et seminarprogram for norske managere og andre bransjeaktører med eksportinteresser.

Prosjektet består av to deler. Modul én ble gjennomført i Oslo over to dager tidligere i år. Erfarne internasjonale bransjeaktører ble invitert til Oslo for å gi en oppdatering på det britiske markedet, nye trender og endringer i bransjedynamikker.

Målet med prosjektet er blant annet å styrke og ytterligere profesjonalisere management-leddet, samt bidra til å kartlegge og bedre utnytte kommersielle muligheter i Storbritannia.

I disse dager gjennomføres Modul II i London, et fire dagers seminar med en rekke viktige foredragsholdere og temaer.

Blant foredragsholderne finner vi Keith Harris, som har jobbet med artister som Elton John, Marvin Gaye, The Supremes og Stevie Wonder, promotør og The Great Escape-grunnlegger Jon Mcildowie fra Mama Group, samt Röyksopp, Robyn- og Moby-manager Eric Harle.

Også Mark Mitchell, som har ansvar for kampanjene til Jay-Z og Seasick Steve, og Music Manager’s Forum-sjef Jon Webster bidrar med sin bransjeerfaring.

- Tidligere trengte managere bare å kunne fem ting. Nå må de kunne minst 50. Digital innspilling og internett har forårsaket en eksplosjon av artister og utgivelser, og alle trenger managere i en eller annen form. Vi bidrar med å trene og informere både fremtidens og nåtidens managere, og hjelper dem med å utvikle forretningsmodeller som vil tåle tidens tann. Vi er glade for å hjelpe BDP-et med å oppnå det samme, sier Jon Webster i pressemeldingen Ballade har mottatt fra Music Export Norway.

Blant seminardeltakerne finnes representanter fra norske selskaper som Playroom Artist, Stageway, Kirkelig kulturverksted, Upfront Artists, MADE, Musikkprofil, daWorks og Unit.


Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export