Brydøys knefall for iTunes
DEBATTINNLEGG: - Eivind Brydøy fyrer av en bredside mot Forbrukerrådet i Ballade 10. november i år. Forbrukerrådet er – skal vi tro Brydøy – i full gang med å frarøve norske forbrukere iTunes og musikerne deres levebrød, skriver Thomas Nortvedt, rådgiver i Forbrukerrådet, i dette motsvaret til Eivind Brydøy i Vox Management. Brydøy uttrykte tidligere denne uken bekymring for det han mente er Forbrukerrådets kamp mot iTunes.
Thomas Nordtvedt_bak (Foto: Knut Falch) (300x)

Av Thomas Nortvedt

Bare for å ha det klart: Brydøy bør sjekke adressen før han postlegger sine åpne brev. Det er Forbrukerombudet som har klaget iTunes inn for Markedsrådet - ikke Forbrukerrådet.

Når det er sagt: Forbrukerrådet støtter selvsagt Forbrukerombudets videre kamp for å bedre vilkårene for norske og utenlandske kunder av iTunes.

Først litt om prosessen: I januar 2006 leverte Forbrukerrådet en klage til Forbrukerombudet på en rekke av avtalevilkårene iTunes/Apple tilbyr sine kunder. Siden den gang har Forbrukerombudet vært i forhandlinger med iTunes. Forbrukerombudet var ikke fornøyd med resultatet, og har derfor besluttet å klage enkelte gjenværende avtalevilkår inn for Markedsrådet.

Musikken som selges gjennom iTunes lisensieres av de som sitter på rettighetene til musikken, typisk plateselskapene. At iTunes selger musikk både med og uten kopisperre, kan sikkert ha flere begrunnelser. Dersom Brydøy har rett, når han skriver at selskapene lisensierer musikken under forskjellig vilkår til forskjellige butikker, kan det i verste fall komme i konflikt med konkurranselovgivningen. Og heldig for konkurransen i markedet er det uansett ikke. Faktum er at kopisperrer ikke øker salget av musikk.

På Forbrukerrådet virker det som at både iTunes og selskapene er fornøyd med situasjonen slik den er i dag. Musikkbransjen får tøylet den største tilbyderen av musikk, mens iTunes fortsatt får selge musikk som er best tilpasset egne musikkbærere. Fra et forbrukerperspektiv er det spesielt dette siste som er å utsette på iTunes, og som også er bakgrunnen for at Forbrukerombudet klager iTunes til Markedsrådet. Vi kan vel heller ikke se bort fra at salget av egne avspillere er viktigere for Apple enn salget av musikk fra iTunes?

Det er for få og for dårlige lovlige alternativer for de som ønsker å kjøpe musikk i Norge, noe Forbrukerrådet har tatt opp en rekke ganger, sist i en kronikk i Dagbladet 31. oktober. At musikken enten låses til en bestemt avspiller, eller blir levert med kopisperre som vanskeliggjør normal utnyttelse av musikken, taper både forbrukere og platebransjen på.

At Forbrukerrådet og Forbrukerombudet ønsker at musikken som kjøpes på iTunes enkelt må kunne spilles på andre musikkspillere enn iPod, bør være forståelig, også for Brydøy. Og da EMI besluttet å selge sin musikk uten kopisperre i iTunes, skjedde dette globalt, og tilbakemeldingene var udelt positive.

Resultatet av kampen Forbrukerrådet startet i 2006 har altså foreløpig resultert i et bedre iTunes i både Norge og verden for øvrig. Og for å ha det sagt, denne kampen står ikke i Norge alene. Forbrukerombudets søsterorganisasjoner i Tyskland og Frankriket har også tatt til ordet for at iTunes skal fjerne produktlåsingen mellom iTunes-musikken og Apples egen iPod-spiller.

Når det gjelder spørsmålet fra Brydøy om ”Forbrukerrådet har hemmelige planer om å starte egen butikk som på kort sikt blir like bra som iTunes slik at norske artister kan leve av musikk?”, så kan vi avkrefte det.

Forbrukerrådet ønsker å delta i arbeidet for å fremme en positiv utvikling av det digitale musikkmarkedet, men hemmelige planer om egen platebutikk, nei, det har vi ikke.

Thomas Nortvedt er rådgiver i Forbrukerrådet.


Copyright