I spagaten mellom P2 og P3?
KOMMENTAR: Programtilbudet til P3 fornyes i 2009. Ved siden av at Olle Abstract og Tinnitus tas helt av foretar P3 et kraftig kutt i sendetiden til Harald Are Lund. - I stedet for å la Lund fortsette slik han har gjort, slik Peel fikk i BBC, kutter altså NRK i sendetiden til en av sine stoltheter og formidlere i særklasse. I målgruppetenkningens navn, skriver Ballades redaktør i denne kommentaren.
Harald Are Lund (NRK) (200x240)

Av Carl Kristian Johansen, redaktør Ballade

P3-sjef Håkon Moslet er ikke skuggeredd, det skal han ha. Er det noe som kjennetegner Moslet er det ryggraden til å ta upopulære avgjørelser. Etter reaksjonene å dømme er trekket med å redusere radiotiden til Harald Are Lunds på P3 med 60 %, en av de mest upopulære han har tatt.

Reaksjonene var forutsigbare, og jeg har lyst til å gi Moslet, og NRK som sådan, kreditt for at institusjonen tør å ta kontroversielle redaksjonelle og programmessige avgjørelser. Det er et tillitvekkende trekk ved statskanalen, og reaksjonene som kommer nå er en del av en sunn dynamikk mellom Marienlyst og omverdenen.


Konstant endring

I tur og orden har populære radioprogrammer i regi av Marit Karlsen, DJ Strangefruit og Gro Narvestad forsvunnet fra P3. I 2005 var det Elin Vister alias DJ Sunshine sin tur. Nå er altså Tinnitus med Kirsti Thisland Eggum/Patrizia Mazzuoccolo og DJ Olle Abstract, sistnevnte en stayer i P3-systemet siden tidlig på 1990-tallet, på vei ut.

Det har vært gode argumenter for å beholde alle disse på P3. Samtidig har alle mediekanaler et forståelig behov for fornyelse.

Men Harald Are Lund stiller i en særklasse som formidler av musikk og populærkultur i Norge. I 40 år har han presentert et bredt spekter av musikk i et stort antall programmer, både på fjernsyn og i radio. Lund har også vært produsent for en klassiker som ”Friendship” av Junipher Greene, flere av MAI-innspillingene i den politiske brytningstiden på 1970-tallet, og en mengde konserter på NRK radio langt opp på 90-tallet.

Sammenligningen med den nå avdøde briten John Peel i BBC er ikke et langskudd; Lund var hos Peel allerede på 60-tallet for å presentere norske skiver.

Mandagsflaten til Lund med WE-vokalist Thomas Felberg har en historisk profil. Torsdagsflaten har hele tiden hatt fokus på ny musikk av nye artister og nye utgivelser. Uten utropstegn har Lund med sin lavmælte formidlingsprofil presentert et eklektisk og genrebredt utvalg artister, og mange har opp gjennom årene hatt sitt første møte med et interessert nasjonalt publikum via Lunds studio. Utvalget har alltid vært forankret i en kvalitetsforståelse som bare lang erfaring kan gi.


Endring også i P2?

I det perspektivet er det merkelig at det nettopp er den tre timer lange torsdagsflaten som kuttes vekk fra NRKs radiotilbud, all den tid begrunnelsen er at man skal spisse programtilbudet i målgruppen 15 til 30 år. Det er her Lund presenterer mye av materialet sitt fra.

Tilbudet til Lund om èn times sending mellom kl. 14 og 15 på P2 ligner på begrunnelsen for opprettelsen Wasabi i 2003; å fange opp lyttere som driver vekk fra P3. Jeg har selv skiftet hovedfokus fra P3 til P2. Det skjedde for en stund siden, men jeg hører fremdeles ikke på radio midt på dagen.

Samtidig har det åpenbart skjedd en endring i P2s holdning til pop og rock. For ett år siden var melodien at pop og rock-tilbudet til NRKs lyttere ble ivaretatt av P1 og P3. Jorunn Hope, P2s musikksjef, konkluderte i et intervju med Dagsavisen i desember 2007 med at det ikke blir flere magasinprogrammer for pop og rock i umiddelbar framtid. Da ble Popfront med Svein Terje Torvik tatt av lufta.

Torviks Popfront og Harald Are Lunds tilnærming til musikkformidling er like forskjellige som P2 og P3. Popfront gikk i dybden slik tradisjonen er på P2. Lund går ikke analytisk til verks, men presenterer et mangfold ved å spille mye musikk. Slik Guttorm Andreasen gjorde i Wasabi. Skal denne formen tilbake til P2 nå?


Målgruppetenkning

Beslutningen om å kutte Lunds sendetid på P3 med tre timer og gi ham én time tilbake på P2 virker inkonsekvent i forhold til linjen som er lagt opp i NRK det siste året. Ved siden av å gjemme bort Lund på dagtid på P2 virker det som en mellomstasjon for Lund. Et pop-, rock-, og crossover-orientert program risikerer kortere levetid på P2 enn på P3.

Denne spagaten Lund nå må gjøre mellom kanalene sier samtidig noe om måten man tenker på i Det Hvite Hus på Marienlyst.

- Vi er veldig stolte av Harald her i NRK, han står for noe unikt og er en kulturell formidler i særklasse, er en av Moslets uttalelser det siste opphetede døgnet.

Lund er en tradisjonsbærer i NRK, og har alltid stått for en udogmatisk, frisinnet og åpen holdning til musikk og formidling. Det har vært dannende i Norge. I stedet for å la Lund fortsette slik han har gjort, slik Peel fikk i BBC, kutter altså NRK i sendetiden til en av sine stoltheter og formidlere i særklasse. I målgruppetenkingens navn.

Det burde vært omvendt.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Genre\Popular Music