Herre på egen scene
INTERVJU: Jazzen har ikke fått sitt eget hus, men nesten. Kommende onsdag markerer Nasjonal Jazzscene åpningen av scenen på Victoria Teater i Karl Johans gate. Der kan konsertarrangøren bli værende i ti år. - Bare det at så mange folk går forbi og kan se logoen og programmet vil gjøre at vi vil være mye mer tilstede i folks hukommelse, sier Jon Olav Kringeland, daglig leder i Nasjonal Jazzscene.
Jon Olav Kringeland_bak (Foto: Ann Iren Ødeby) (350x)

Av Carl Kristian Johansen

For ett år siden fikk Cosmopolite og Nasjonal Jazzscene beskjed om oppsigelse av leieavtalen for scenen i Møllergata og Belleville i Mariboes gate.

Konskevensene av det betyr at Cosmopolite kan være på vei til Torshov og det ærverdige bydelshuset Soria Moria.

Nasjonal Jazzscene på sin side har tatt skrittet videre inn i Victoria Teater, i den tjukkeste asfaltjungelen i Oslo sentrum.

- Samtidig som Cosmopolite og Soria Moria opprettet kontakt, gikk vi noen runder med jazzbransjen og styret i Nasjonal Jazzscene. Det ble definert at vi ikke skulle ut av sentrum, og vi begynte umiddelbart å jobbe med alternativer, sier Jon Olav Kringeland, daglig leder i Nasjonal Jazzscene.

- Med tanke på det nasjonale oppdraget og den brede profilen vi legger opp til, så vi for oss at det ville være vanskelig å drive i en bydel. Selv om publikumsgrunnlaget nok er bra på Torshov, fortsetter Kringeland.

Nasjonal Jazzscene har i første omgang inngått en avtale med Thon-gruppen på tre år. Da skal avtalen evalueres, og det finnes en opsjonsavtale på ytterligere syv år. Det vil si at Nasjonal Jazzscene kan bli værende i Victoria Teater i Paleet på Karl Johans gate fram til 2018.


Sterkere kort markedsføringmessig

Selv om kostnadene til administrasjon og husleie vil øke, og budsjettet dermed vil bli strammere, kommer Kringeland nå også til å få full kontroll over andre inntekter utover billettsalget. Nasjonal Jazzscene får også mulighet til å tjene penger på lokalet ved utleie.

Men det mest positive effekten mener Kringeland er den sentrale beliggenheten.

- Bare det at så mange folk går forbi og kan se logoen og programmet vil gjøre at vi vil være mye mer i folks hukommelse. Selv om vi ikke har åpent vil folk legge merke til oss. Det vil gjøre arbeidet mye enklere, og det er en stor fordel. I Mariboes gate, der vi var lokalisert med Belleville, er det få folk som beveger seg, sier Kringeland.


Enklere for publikum

- Publikumsmessig, for folk som bor i stor-Oslo, Akershus og byer i nærheten, vil det være ekstremt lett å komme seg til og fra. Det er så sentralt at man kan forklare hvor vi ligger til hvem som helst. Og man kan komme seg til adressen uten at det er farlig, sier Kringeland.

I Møllergata og Mariboes gate mener Kringeland å ha sett at det deler av jazzpublikummet har manglet på grunn av skepsis til strøket.

- Det er noe blant annet Rockefeller, som tidligere var nærmeste nabo, har erfart på firmaarrangementer. Bedrifter tenker at de må kjøre folk i buss når de skal vekk fra Rockefeller. Selv om beliggenhetene har spilt en mindre rolle for musikkpublikummet, sier Kringeland.


Innholdsleverandør på Karl Johan

Han mener også Nasjonal Jazzscene vil bli en tilvekst i det kulturelle tilbudet i hovedstadens paradegate.

- Vi blir en innholdsleverandør i det området av sentrum, og vi får dermed et innslag av ordentlig kulturtilbud i den mest kommersielle delen av Oslo. Fra Grand og oppover er det ganske kommerst, sier Kringeland.

Nasjonal Jazzscene har åpningsfest førstkommende onsdag. Deretter er det booket et tett konsertprogram resten av april og mai. På sikt ønsker Kringeland at Victoria Teater skal ha en sterk regelmessighet i åpningstider og innholdstilbud.

- Vi tar sikte på å ha åpent tre faste dager pr. uke denne sommeren. Åpningstiden skal øke til seks dager i uka fra september. Man skal ikke komme til stengt dør hos oss. Når vi setter en åpningstid er den fast, sier Kringeland.

Victoria Teater har en kapasitet på ca. 300 mennesker.

På onsdagens åpningsfest kommer Guro Skumsnes Moe i en kvartett som består av Håvard Skåset, gitar, Børre Mølstad, tuba, og Hanne Rekdal, fløyte. GammalGrass, med Stian Carstensen, Ola Kvernberg og Finn Guttormsen, som erstatter Ole Morten Vågan, opptrer også, det samme gjør Håvard Wiik som spiller solo piano.

Dørene vil være åpne for alle fra kl. 21.00.

Programmet til Nasjonal Jazzscene i april og mai kan lese på denne lenken.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Jazz