Reddet?
Billettsalg, reklame, ekstraprodukter og video vil redde musikkindustrien, hevder Google-sjefen Eric Schmidt i forbindelse med lanseringen av videotjenesten Vevo.

Vevo er en ny musikkvideotjenste på nettet som er et resultat av et samarbeid mellom Googles YouTube og en gruppe internasjonale plateselskaper.

Tjenesten er et direkte resultat av mange smertefulle konflikter mellom YouTube og platebransjen som blant annet har resultert i at artistvideoer er fjernet fra det populære video-nettstedet.

I førsøkene på å finne sammen har Google, som eier YouTube, fått med seg noen store, men ikke alle. Universal, Sony og EMI er om bord, men såvel Warner som uavhengige er ikke med.

Når tjenesten i tillegg (foreløpig, får vi tro) bare er tilgjengelig i USA, er det kanskje en stund til musikkbransjen kan friskmeldes i sin fulle bredde.

Ideen bak Vevo er å tilby høyoppløselig video i en egen avspiller. Den er nå tilgjengelig for YouTube-brukere i USA. (De som søker etter en musikkvideo på YouTube som finnes på Vevo vil bli styrt videre til Vevo).

Planen er ifølge initiativtakerne også å tilby artistdokumentarer og annet ekstramateriale.


Internet