Væromslag for Hovefestivalen?
Årets festival har vært en kjempesuksess, selv om det er for tidlig å konkludere med det økonomiske resultatet, mener Gaute Drevdal, pressesjef i Hovefestivalen.
Hovefestivalen_publikum (Foto: Kim Erlandsen/NRK P3) (330x)

Av Carl Kristian Johansen

På papiret har årets festival på Tromøya utenfor Arendal vært annen enn de to siste årene. Det britiske selskapet Festival Republic har overtatt merkenavnet Hovefestivalen, etter to år og nesten 20 millioner tapte kroner. Samtidig er toppen av festivalen omstrukturert under navnet Hove Republic.

Etter to år med mindre bra festivalvær kom samtidig solen til Hovefestivalen. Rapportene fra Tromøya har vært full av strålende vær, idyll, og kunstneriske suksesser, men også om skjenking av mindreårige, sviktende tekniske systemer, og mindre godt besøkte konserter.

Pressesjef Gaute Drevdal mener årets festival har vært en stor suksess for både publikum og artister, men at det er for tidlig å si noe om hvordan det har gått rent økonomisk.

- Vi har nådd slagsmålene på billetter, noe som vil si at vi solgt rundt 12.500 billetter daglig. Det er tall vi er godt fornøyd med, sier Drevdal, som sier det er for tidlig å konkludere med om festivalen har tjent eller tapt penger på årets festival.

Enkelte har rapportert om få publikummere på enkelte konserter i år som i fjor. Hvordan ser festivalen på den problemstillingen?

- Vi vil at festivalen skal handle om mer enn konsertene, selv om det gjerne er de som får mest oppmerksomhet i mediene. At publikum velger å bade, se film, følge med på radioresepsjonen live eller spise middag i skogen, i stedet for å se alle konsertene, er bare fint. Vi har sagt at festivalen skal handle om mer enn musikk, sier Drevdal.

Han henviser til at Amfiscenen og Hovescenen er store nok til å ta store headlinere. 100 publikummere foran scenen på Amfiscenen kan lett se tynt ut, medgir Drevdal.

- Men Amfiscenen er laget sånn at det er like fint å sitte oppover i skråningene og følge med, som å stå rett foran scenen. Og da blir tallene helt annerledes. Programmeringen mellom de forskjellige scenene er en finurlig jobb hvor vi også tar hensyn til musikksjanger, og vi driver akkurat nå og evaluerer plasseringene, sier han.

Skjenking av mindreårige har også vært en problemstilling i år. Dette tar festivalen på alvor, sier Drevdal, selv om han mener saken er blåst litt ut av proporsjoner i pressen.

- Vi har et kontrollsystem som er veldig grundig planlagt og veldig sikkert, og vi ser gjennom hele systemet for å se hvor det glapp. Patruljerende skjenkevakter og bartendere klippet bånd av omkring 40 mindreårige. Vi må vi må finne ut av hvordan de har fått skjenkebånd og ta det derfra, sier Drevdal.

En stans i det lokale betalingssystemet, som i noen tilfeller varte opp til 50 minutter, har ikke fått nevneverdige konsekvenser for omsetningen, sier Drevdal. Han vil heller snakke om tilbakemeldingene fra publikum og artister.

- Det virker som nesten alle er enige om at dette er den beste festivalen de har vært på. I intervjuer med flere internasjonale artister har vi endt opp med å bli karakterisert som en perle av en festival som bli arrangert på et fantastisk sted. Det kan vi ikke klage på, sier Drevdal.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music