Kirkemusikk og knuter
Evalueringen av knutepunktfestivalene "minner om en skandale", mener stortingspolitiker.

Oslo Kirkemusikkfestival karakteriserer i et brev til departementet Olavsfestdagene som "kommersiell", "kostnadskrevende" og med "en svært svak programprofil", og søker samtidig selv om knutepunktstatusen.


Omdiskutert evaluering
Flere knutepunktfestivaler gjennomgår i disse dager en vurdering. Ballade har tidligere skrevet om bransjens egen skepsis til måten vurderingen gjøres på: Festivaler som selv kan søke om å overta knutepunktstatusen, er bedt om å rapportere til departementet om hvordan de nåværende knutepunktene oppfyller sine plikter.

- Jeg synes det er merkelig at man velger å invitere til en slakt, og love en gulrot i samme omgang. Jeg tror evalueringen min ville vært strengere hvis jeg kunne stole på at det ikke var noen baktanker fra departementets side, men at innspillene ble behandlet seriøst, sa leder for Kongsberg Jazzfestival, Pål Fidjestøl.


- Minner om en skandale
Oslo Kirkemusikkfestival har nå altså grepet sjansen. Det har skapt dels sterke reaksjoner i Trondheim. Stortingspolitiker Linda Hofstad Helleland (H) mener prosessen begynner å "minne om en skandale".

–Jeg er bekymret over den uryddige prosessen som har vært rundt evalueringa. Jeg foreslår at hele evalueringa skrinlegges og at kulturministeren i stedet får i stand en ny, gjort av et uavhengig fagmiljø, sier Helleland til Adressa.no.

Olavsfestdagene har også fått kritikk av Kulturrådet for å spille for lite kirkemusikk.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Genre\Classical\Sacred Music, Politics