Kraftig drahjelp for WiMP
Kan få 700.000 nye kunder via avtale med Canal Digital.

Den norske streamingtjenesten WiMP, som blir levert av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor, vil i løpet av våren bli gjort tilgjengelig til Canal Digitals kunder.

Canal Digital er en parabol- og kabel-TV-leverandør som eies av Telenor.


Verdt millioner
Avtalen ble presentert under by:Larm og innebærer at WiMP blir tilgjengelig for de som har Canal Digitals tv-abonnement. Abonnentene får tilgang på en desktop-løsning (til PC og/eller Mac), men må betale ekstra om de ønsker mobil- og offlineløsninger.

Tilbudet blir uten ekstra kostnad for forbruker, Canal Digital skal ta hele utgiftene selv. Hvor mye penger det blir snakk om ville ingen av aktørene ut med på pressekonferansen under by:Larm.

Dagens Næringsliv skriver lørdag (bare på papir) at verdien på WiMP-abonnementet som Canal Digital-kundene nå får kan anslås til rundt 50 kroner per abonnent per måned. Avtalen kan dermed innebære dermed en total musikkomsetning på 420 millioner kroner årlig, skriver avisen.


Platebransjen godt fornøyd
- Dette er den type tiltak som må til for å få også de mellom 40 og 60 over på streaming, sier Jørn Dalchow i daWorks, Music Export Norway og IFPI, som karakteriserer avtalen som veldig positiv for musikkbransjen overfor E24.

Dalchow har tidligere trukket seg ut av WiMPs konkurrent Spotify, men relanserer nå katalogen til daWorks som en følge av en ny avtale med det svenske alternativet. Til E24 sier Dalchow at han har “forstått det slik at Canal Digital-abonnentene etter hvert vil måtte betale spesifikt for WiMP”.

Aspiros administrerende direktør sier til E24 at norske musikere nå får en sterk distribusjonskanal av sin musikk som de får betalt for, mens Sveinung Rindal, redaksjonelt ansvarlig i WiMP, er begeistret over avtalen.

- Vi er stolte over at WiMP nå er ute til et langt større publikum, sier han til E24.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry