Vil engasjere
Den norske tjenesten Lovly.no pusses opp, blant annet for å inspirere musikkbloggere.

Den norske tjenesten Lovly.no går i disse dager gjennom en mild oppussing.

Siden, som er drevet av FONO, GramArt, IFPI, Musikernes fellesorganisasjon, Norsk Artistforbund og TONO, lager en oversikt over hvilke norske band og musikere som er mest omtalt på blogger og gir slik en indikasjon på hvem som er mest populær og omtalt i øyeblikket.


Helt feilfritt er systemet ikke – bandnavn som også betyr andre ting kan gi kuriøse utslag. Elektronikaartisten Ugress hadde tilsynelatende en betydelig popularitetsøkning i vår, sannsynligvis fordi veldig mange bloggere fant igjen hagen under snøen.


Spre engasjement
Ved lansering skulle Lovly også hjelpe fansen over på lovlige musikktjenester.

- Takket være strømmetjenestene er det langt flere i dag enn for et år eller to siden som kjenner til og bruker lovlige tjenester, sier Jan Richard Kjelstrup i TONO.

- Målet med Lovly nå er derfor mer å hjelpe folk til å bli mer oppdatert på artistene de er interessert i, ved å peke videre til hva ulike bloggere sier om dem. Det handler om å spre engasjement om musikken, sier Jarle Savio, som til daglig jobber som A&R i EMI Music.


Inspirere bloggere
Entusiasme og engasjement skal nå lettere kunne spres på den måten som teller i dagens nettverden, det vil si i sosiale medier.

- I disse dager lanserer vi sosial integrasjon i Lovly. Det skal bli lettere å poste lister og nytt om artister på Facebook og Twitter, og brukere kan også logge inn på Lovly.no og velge å følge enkeltartister. Dette er tjenester som er tenkt for fansen.

Kjelstrup og Savio forklarer at ulike blogger vektes ulikt når listene over hvem som omtales mest skal regnes ut.

- Rene musikkblogger vektes tyngre enn blogger som for eksempel skriver både om mote og musikk. Mange norske musikkbloggere har litt å gå på, de kan skrive både mer og bedre om musikken de er opptatt av. Nå kan de enkelt legge ut våre lister på sine egne blogger, noe vi håper kan være med å inspirere dem til å delta enda mer, ved at de ser at de selv er en del av dette kretsløpet.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Internet