Platekompaniet berger seg på filmsalg
CD-salget falt igjen, men Platekompaniet redder seg på salg av film og spill.

Platekompaniets gründer og ene-eier, Rolf Presthus, sier til Dagens Næringsliv at han er "brukbart fornøyd" med resultatene i "et rufsete år".

Det har lenge vært en stående spøk at Platekompaniet like gjerne kunne byttet navn til Filmkompaniet. Og mens CD-salget fortsetter å falle (ned 29% i år), klarer bedriften seg på at salget av film i 2009 var konstant i forhold til 2008. Totalomsetningen økte, men resultatet før skatt er likevel ned med 12,5%.

- CD-salget har falt, men vi har tatt ny omsetning på nye produkter i takt med at markedet har endret seg. Men slik har det jo alltid vært i denne bransjen: Fra vinyl til kasetter til CD, VHS, Beta og så videre. Nå ser vi vel at vinyl også kommer tilbake og som vi kommer til å dra på fremover, sier Presthus i et noe underlig sitat til DN (saken er kun tilgengelig i papirutgaven).

Presthus sier at Platekompaniet i fremtiden også kommer til å satse mer på konsertbilletter - som de har begynt å selge allerede i år - og tilbehør som t-skjorter og plakater.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry