ULTIMA 2013
Ultima 2013 braker løs i neste uke – vi tar en kikk på årets program og forteller litt om hva vi gjør på en av norsk samtidsmusikks viktigste arenaer.

Ultima – Oslo Contemporary Music Festival 5. – 14. September

Ultima åpner årets festival med Frank Zappas The Adventures of Greggery Peccary fremført av Ensemble Modern, og avslutter med Oslo Domkors fremførelse av Gavin Bryars bearbeidelse av en engelsk uteliggers salmesang: Jesus’ Blood Never Failed Me Yet. Mellom disse ytterpunktene presenteres et mangfold av norsk og internasjonal samtidsmusikk.

Festivalen beveger seg rundt i Oslo, men søker å samle arrangementene i noenlunde samme område hver dag, slik at transportetappene mellom arrangementene ikke blir for lange: Sentrum, Høvikodden, Majorstueområdet, Akerselva osv. Midtpunkt blir festivalkontoret i Kulturhuset på Youngstorget.

Som vanlig bidrar festivalens stiftere sterkt til programmet: Den Norske Opera og Ballett stiller med György Ligetis apokalyptiske Le Grand Macabre, som har gått sin seiersgang verden over etter urfremførelsen i Stockholm i 1978. På operaens Scene 2 urfremføres Tore Vagn Lid og Glenn Erik Hauglands Judas-evangeliet med BIT20 Ensemble og Transiteateret-Bergen, og Operakoret får besøk av black metalbandet Satyricon. Frank Zappas musikk dukker opp igjen på Oslo-filharmoniens konsert, sammen med orkestrerte sanger av Charles Ives og en urfremføring av Lene Grenager. Det Norske Solistkor fremfører Luigi Nonos Io, frammento dal Prometeo. Kringkastingsorkesteret bidrar både ved avslutningskonserten og en egen konsert med bl.a. Christian Wallumrød og Alvin Lucier, Det Norske Kammerorkester fremfører nyere nordisk musikk sammen med klarinettfantomet Martin Fröst. Oslo Sinfonietta og Cikada fokuserer på skjæringspunktet mellom musikk og hverdagslyder i sine konserter med tyske Carole Bauckholt og norske Ruben Sverre Gjertsen. Cikada Trio har også egen konsert med italiensk musikk og en urfremføring av Jon Øivind Ness.

Et spennende innslag blir besøket av The Recycled Instruments Orchestra of Cateura, der fattige ungdommer fra Paraguays hovedstad Asuncion spiller på instrumenter bygget av gjenstander fra byens søppelfylling. De spiller sammen med Barratt Dues Juniorensemble. Et annet høydepunkt er Heiner Goebbels iscenesettelse av komponist, musikkteoretiker og instrumentmaker Harry Partch Delusion of the Fury på Nationaltheatret med musikFabrik, som kommer blodfersk fra urfremføringen under Ruhrtriennalen uken før.

På programmet ellers står bl.a. fri-improvisasjonsgruppene SPUNK og Streifenjunko, Ensemble NeoN, Ensemble Recherche, Nadar Ensemble, Beat Furrer, Sven Lyder Kahrs, Alwynne Pritchard, Martin Rane Bauck, Tora Augestad, Ole-Henrik Moe, Kari Rønnekleiv, Kjell Samkopf, Nils Bech, Julian Skar, Karstein Djupdal, Steve Reich, Eugeniuz Rudnik, Kenneth Karlsson, Elisabeth Holmertz, samt installasjoner av Christian Blom, Kristin Norderval, Camille Norment og Christine Sun Kim. - Mer uvanlige innslag er kanskje Kim Hiorthøys debut som koreograf på Black Box, Arne Nordheims elektroniske verk Dråpen som fremføres i Bekkelaget Renseanlegg og Ultimas tverrpolitiske valgvake 9. september med tittelen Hver gang vi velges….

Music Norways oppgave er å ta seg av festivalens internasjonale gjester, som består av presse og beslutningstakere fra et titalls land.

Fullstendig program og programbok finner man på:

www.ultima.no