Impresarioene: - Snakk med oss!
I et innlegg til Ballade uttrykker impresario Kjell Wernøe frustrasjon over planleggingen av jubileer og lignende markeringer i musikk-Norge. - En ting er at det mangler penger til en skikkelig gjennomføring av Grieg-jubileet i 2007 – en annen ting er at styrerepresentantene til selskapet som skal stå for jubileet ikke er på banen før nå, et halvt år før jubileet starter, sier Wernøe til Ballade. Wernøe mener også det er underlig at impresarioene ikke blir benyttet som kompetansesentre: - Vi som jobber som impresarioer i Norge, sitter på en kompetanse som ikke blir benyttet. Vi oppfattes stort sett som et kommersielt ledd mellom for eksempel orkester og artist. Det er sjelden noen reflekterer over at vi også kan gjøre kulturarbeid.
Geirr Tveitt (210x173)

- Etter over 20 år som impresario har jeg gjort over 700 utenlandsengasjementer, uten at det har fått noen oppmerksomhet, sier Kjell Wernøe i Pro Arte International Management til Ballade. - Gjennom disse årene har verken Bergen kommune eller Norsk kulturråd noen gang henvendt seg til meg. Når Bergen kommune sier at de i forbindelse med komponistjubileet har vært i kontakt med alle aktuelle partnere, spør jeg meg – hvem er disse aktuelle partnerne?

Wernøe har selv jobbet langsiktig i flere år med tanke på Tveitt-jubileet i 2008 med internasjonal promovering av komponisten, blant annet med resultat i førstegangsinnspillinger av flere av hans verk på Naxos.

- Man henviser i utredningen for Tveitt-jubileet til Naxos sin serie innspillinger av Tveitt. Tror man virkelig at NAXOS for egen vilje har gjort den innspillingen? Det som ikke står, er at ikke et eneste norsk orkester var interessert i å gjøre denne innspillingen. Det kan sikkert være mange grunner til det, og situasjonen er kanskje annerledes i dag – men det sier noe om hvordan man satser. Skal man få formidlet norsk musikk til utlandet, må man tenke langsiktig og prioritere, sier Wernøe, som etterlyser et større, overordnet samarbeid mellom de etablerte institusjonene, impresarioene og stat/kommune.

Med dette som utganspunkt har Wernøe skrevet følgende innlegg til Ballade:

”Byrådet i Bergen har oppnevnt styrerepresentanter til selskapet som skal gjennomføre markeringen av Grieg-året 2007. Det var ikke et øyeblikk for tidlig. Samtidig mangler arrangørene bak Grieg-året 6.millioner fra Staten for å kunne tilrettelegge en bra markering.

Alle våre samarbeidpartnere som ønsker å gjøre noe, både i Norge og internasjonalt, sitter nå og venter. Vi har snakket med alle disse og har lagt planer, men pengene mangler, uttaler Kulturbyråd Warloe.

I 2008 står markering av Olav H.Hauge og Geirr Tveitt for tur. For markeringen av Tveitt er det utarbeidet et forprosjekt og etablert et aksjeselskap som skal drifte jubileet, og der man kan tegne seg økonomisk som deltaker. Mange gode forslag og ideer ligger i dette forprosjektet.

For begge disse markeringene har undertegnede, og sikkert flere enn meg, hittil ikke mottatt noen innspill fra kulturpolitisk hold, verken fre Bergen eller nasjonalt eller fra aktuelle kulturinstitusjoner.

Med snart 40 års fartstid i norske og internasjonale musikkorganisasjoner og som impresario for noen av våre fremste norske internasjonale utøvere, har jeg noen synspunkter på dette.

Alle viktige internasjonale konsertarrangører, orkestre og festivaler har mange års planleggingstid. Mitt eget arbeid har ikke bare bestått i å selge inn norske utøvere internasjonalt, men også å promovere norsk musikk med de samme kunstnere. Det fins faktisk kompetanse og rik erfaring utenom de faste institusjonene og strukturene. Vi er en håndfull impresarier i Norge som har kunstnerisk innsikt, ideer og erfaring. Vi blir sjelden eller aldri informert eller regnet med eller brukt som annet enn kommersielt mellom artist og konsertarrangør.

Med tanke på Tveitt jubileet i 2008 lyktes det meg allerede i 2000 å få et ledende internasjonalt plateselskap interessert i Tveitts orkestermusikk. Men selskapet trengte ekstern finansiering for å kunne engasjere et europeisk topp-orkester til innspillingen. Etter mye arbeid lyktes det meg å innhente del- finansiering fra Norsk Kulturråd og å sikre Royal Scottish National Orchestra til innspillingene av Tveitts fire eksisterende klaverkonserter og fire orkestersuiter fra Hundrad Hardingtonar. Av de åtte innspillte verkene var fem såkalte “world premiere recordings”.

Alt arbeidet skjedde på bortimot idealistisk basis. Tilfredsstillelsen var at innspillingene med pianisten Håvard Gimse og dirigenten Bjarte Engeset fikk høyeste utmerkelser i internasjonale medier, og har til tider ligget på salgstoppen i London for klassiske innspillinger.

Med plateselskapets verdensomspennende salgsapparat ble dette ett bidrag til at musikk av Tveitt nå er blitt tilgjengelig verden rundt. Samtidig har innspillingene bidratt til å gi både solist og dirigent internasjonale karrierløft. I tillegg har Stavanger Symfoniorkester produsert en fin Tveitt-serie som også har fått utmerket omtale.

For noen uker siden samlet en stor internasjonale musikkonferanse i Stockholm 350 representanter for orkestre, festivaler og agenter. Mine flere hundre medbragte Tveitt og Grieg innspillinger ble blåst bort og verdifull informasjon utvekslet. Kanskje vil vi da oppleve at internasjonale orkestre vil sette både Tveitt og Grieg med norske utøvere på programmet i 2007 og 2008. Heldigvis var festspilldirektør Per Boye Hansen også tilstede for å promovere Festspillene i Bergen. Ellers en representant for Trondheim Symfoniorkester og to Rikskonsertene med to flotte Intro musikere. Vi var de eneste fra Norge og vi jobbet iherdig med nettverkarbeid.

Norske orkestre må sikre seg stjernedirigenter og stjernesolister for overhode å få turne-engasjementer utenlands.Uten et systematisk forarbeid frykter jeg for at er det små sjanser for at Tveitt jubileet blir mere enn en pliktmarkering for norske orkestre på hjemmebane.”

Kjell Wernøe
Pro Arte International Management

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Classical