E-moms på streaming fra utlandet
- Det har vært viktig for oss at det er like konkurransevilkår, sier Sveinung Rindal i Platekompaniet/Wimp.

Regjeringen foreslår at det innføres merverdiavgift på kjøp av elektroniske tjenester fra utlandet. Den såkalte e-momsen innføres for å skape like konkurransevilkår for varer som e-bøker, spill - og, ikke minst, streaming av musikk.


Kan få andre effekter
Dagbladets Jan Omdahl
skriver i en kommentar at forslaget har en viktig kulturpolitisk dimensjon: Langtidseffekten av at departmentet reduserer elektronisk distribuert kultur til en «tjeneste», og for eksempel innkrever moms for et digitalt eksemplar av Jonathan Franzens siste roman, eller et elektronisk abonnement på New York Times, kan fort bli at også norske kultur- og medieprodukter som i dag er momsfrie, som aviser og bøker, pålegges moms når de utvikles som elektroniske produkter for salg.


- Leverandøren står ansvarlig
Digi.no skriver at e-momsens betydning for den gjengse forbruker vil bli minimal. "De som kjøper momspliktige tjenester over nett og betaler per kredittkort, vil som regel oppdage at momsen kommer på regningen fra betalingskortselskapet. I populære tjenester som Spotify, er norsk moms omfattet i kroneprisen oppgitt til norske brukere som månedskostnad for abonnementet. Det nye er ikke at det skal beregnes e-moms i slike tilfeller, men at leverandøren står ansvarlig for beregning og betaling", heter det i en kommentar på Digi.no.


Løsning på momsspørsmålet?
Den norske streamingtjenesten Wimp, som leveres av Aspiro og Platekompaniet i samarbeid med Telenor, har jobbet for momsfritak. I stedet går regjeringen altså andre veien, og momsbelegger utenlandske leverandører.


Platekompaniet har tidligere varslet at de vil flagge sin digitale virksomhet, også Spotify-konkurrenten Wimp, ut av landet som en følge av den konkurransevridende effekten det er at utenlandske tjenester ikke betaler moms på salg til Norge.

Momsspørsmålet var også årsaken til at Platekompaniet ventet lenge med å lansere salget av lydfiler.

Men dagens nyhet om at det innføres moms på kjøp av elektroniske tjenester fra utlandet får ikke Sveinung Rindal, butikksjef i Platekompaniet, til å sprette sjampanjen.

- Det viktigste er at hullet blir tettet. Det har vært viktig for oss at det er like konkurransevilkår, sier han.

Rindal mener at innføringen av moms på kjøp av elektroniske tjenester fra utlandet ikke får betydning for Wimp.

- Vi har betalt moms siden vi startet med de digitale musikktjenestene, og vi har egentlig ikke sett store signaler på at de ville fjerne denne momsen for å likestille oss med globale aktører som iTunes eller Spotify. Slik sett føler vi at det er en riktig beslutning.

- Det betyr at vi konkurrerer på helt like premisser.

- Er dette bra eller dårlig for den norske forbrukeren?

- Jeg er ikke 100 % sikker på at tjenestene fra Spotify blir dyrere, fordi Spotify allerede betaler moms innenfor EU, mens de ikke har betalt moms til Norge.

Av Carl Kristian Johansen og Espen A. Eik Foto/illustrasjon: og
Music Industry, Internet, Politics