Program for All Ears 2006 - Oslo, 12-15. januar
All Ears festivalen skjuler navn som for mange nok vil være ganske ukjente. Ballade gir deg her oversikten over hvem som spiller, hvor de spiller - og ikke minst hva de spiller.
Paal Nilssen-Love og Maja Ratkje - All Ears 2005 (330x)

For nærmere beskrivelse av artistene, se under.

Torsdag 12. januar, Blå - kl. 20:30 (presis)

Paul Lytton

Daniel Skoglund

Magnus Granberg

Hijokaidan

Fredag 13. januar, Blå - kl. 20:30 (presis)

John Butcher

Peter Friis Nielsen

Lisa Dillan, Sachiko M

Butcher, Yoshihide, Nielsen, Lytton

Lørdag 14. januar, Blå - kl. 20:30 (presis)

Jojo Hiroshige, Per Gisle Galåen

Amit Sen, Magnus Granberg, Ketil Gutvik

Sten Ove Toft, Junko

Filament

Søndag 15. januar, Deichmanske Bibliotek - kl. 15:00 (presis)

John Tilbury

Søndag 15. januar, Spasibar - kl. 19:00 (Upresis)

Festivalfest med støy-DJ Tommi of Finland, konsert med Norwegian Noise Orchestra og "ukontrollert jam".

All Ears presenterer artistene på denne måten:

Hijokaidan er sammen med Merzbow det lengstlevende japanske støyprosjektet. Bandet ble dannet i 1979 og er i Japan regnet som legender. De har et tyvetalls album bak seg og et rykte for å være det mest intense du kan oppleve på en scene. De første årene var konsertene performance-aktige utblåsninger hvor både bandet og publikum sto i fare for å bli skadet. Siden har de roet de fysiske elementene, men ikke intensiteten i musikken. Dette er deres andre konsert i Europa.

Filament er navnet på den japanske duoen til ”turntablesadist og gitarmasochist” Otomo Yoshihide og ”sinusterroristen” Sachiko M. Begge er kjent fra "storbandet" Ground Zero som eksploderte i 1998, og opp fra asken har som en kontrast og samtidig en naturlig oppfølging Filaments dekonstruksjonistiske, nesten asketiske utrykk åpenbart seg som et omtrent musikk-fritt uttrykk med utgangspunkt i tomme samples og test-toner.

Lisa Dillan er en utflyttet Bodøværing med stemmebånd som kan hamle opp med de underligste instrumentale og elektroniske klanger. Lisas soloplateslipp høstet enormt god respons på Blå i 2005. Hun er også en uredd utøver i nye konstellasjoner.

Sten Ove Toft. Norsk ”bråkmaker” fra Ryfylke i dobbel forstand, kunststudent med høye frekvenser i aktiviteter og lyduttrykk. Driver labelet Roggbiff og lager ildfull støy som sjarmerer selv den mest blåfrosne, norske vintersjel.

Per Gisle Galåen. Som gitarist i gråsonen rock, støy og improv har Galåen i en liten mannsalder gjort seg bemerket i band som The Birds, DEL, Slowburn, Kelner og Salvatore - og i fjor kom endelig soloplaten "Sounds like a melon to me" under artistnavnet Crazy River. I 2002 sikret Galåen sin heltestatus da han som første nordmann spilte med den japanske gitarguden Keiji Haino.

Daniel Skoglund er en lydkunstner fra Gøteborg. I Sverige har Skoglund hatt stor suksess med sine lekne lydinstallasjoner, men har i de siste årene også vist seg som en oppsiktsvekkende utøver i konsertformat, hvor han tar i bruk kun hjemmesnekrede instrumenter. Skoglund har samarbeidet med musikere som DJ Olive, Lasse Marhaug, Hans Äppelkvist og Mats Gustafsson.

Paul Lytton. En av nestorene innen improvisasjonsmusikken. Startet tidlig å kutte vekk annen musikk til fordel for et unikt spill som er helt hans eget. Fantastisk trommeslager som aldri har gitt opp. Har i alle år jobbet med Evan Parker trio, duo med Paul Lovens, er også med i legendariske Globe Unity Orchestra.

Peter Friis Nielsen. En av Danmarks få, men meget oppegående bassister som har viet sitt spill til friimprovisasjon. Ufattelig bra bassist med en slags rund, oval spillestil med herlig fremdrift. Har jobbet med folk som Phil Minton, Hasse Poulson, Lotte Anker, Peter Brötzmann m.fl.

Magnus Granberg. Alt-saksofonist fra Sverige som har etablert sitt eget uttrykk som er noe dempet i volum, nesten provoserende synes noen. Han har klart kunststykket å kombinere sakte tempo med fri melodi.

Amit Sen. Er halvt indisk, bor i Skåne i Sverige, lever i en ombygd kirke der han også organiserer konserter. Krevende og behagelig i sitt cellospill, gir ny lyd i instrumentet. Var sist i Oslo med Frode Gjerstad.

Ketil Gutvik. Har i det siste gått solo og utfordrer seg selv mer og mer. Jobbet elektrisk i flere år, men går nå mer og mer mot det akustiske. Var med i The Quintet og har sitt eget F.E.M.

John Butcher har på lik linje med Evan Parker og Mats Gustafsson videreutviklet vår og deres oppfattelse av saksofonen som instrument og lydkilde. Butcher konstruerer underveis og bygger opp sine solokonserter fra det minimale til det ganske så maksimale av hva man forventer fra et instrument. Den senere tid har han også inkludert en form for feedback-spill, der han ganske overraskende manipulerer eventuell feedback som måtte dukke opp.

John Tilbury regnes som et ikon og en forgrunnsfigur uten sidestykke innen minimalisme og reduksjonalismen. Hans samarbeid med Eddie Prévost of Keith Rowe i AMM har i over 30 år satt standarden for hva musikk kan være. I tillegg er han en av de få som gjør Morton Feldmans stykker "live" på konsert og plate. Hans innspilling av Feldmans pianostykker er legendariske i så måte. Denne konserten står i den frie improvisasjonens navn, utført av en mester i sitt fag.

Billettpriser: kr. 150,- pr. konsert / festivalpass kr. 500,- / Spasibar gratis. Forsalg på Posten, Tiger og Bare Jazz.

All Ears drives av Lasse Marhaug, Maja S.K. Ratkje, Kjetil Møster og Paal Nilssen-Love.

All Ears er støttet av Norsk Musikkfond, Fond for Utøvende Kunstnere, Fond for Lyd og Bilde, Norsk Kulturråd og Norsk Jazzforum.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Classical, Improvisation