Kobler Spotify-kritikk med USA-lansering
Warner-sjefens harde kritikk av musikktjenester som strømmer musikk direkte til brukerne, som Spoitfy, kobles direkte til den varslede lanseringen av tjenesten i USA i mars.

Både Edgar Bonfman Jr, sjef for Warner Music og David Renzer, som styrer Universal Music Group har de siste dagene gitt uttrykk for skepsis til stream-tjenstenes mulighet til å generere inntekter for musikkindustrien.

Uttalelsene, særlig Bonfmans kraftsats om at slike tjenester er negative for industrien, ble raskt tolket som et signal om at Warners katalog skal fjernes fra Spotify.

Fast Company velger å se uttalelsene som strategiske utspill i forkant av Spotifys USA-lansering, som i følge grunder Daniel Ek skal skje i neste måned.

Artikkelen antyder at forhandlingene om hva rettigetshaverne skal få per avspilte sang og per abonnent i en fremtidig amerikansk tjeneste ennå ikke har kommet i gang, og skriver at de (selskapene) kan være i ferd med å posisjonere seg for høyere betaling per spor.

Daniel Ek sier til Billboard at oppsett av servere og annen infrastruktur er i full gang i USA og at lanseringen "ser ganske bra ut". Dessuten understreket han at Spotify er mer enn en gratis streaming-tjeneste.

Det kan han ha rett i, men bare til en viss grad. Fast Company siterer en rapport som konkluderer med at bare 4% av Spotifys brukere velger å betale for et abonnement. De høyste andelene abonnenter er i Frankriket og Norden, der prosentandelen skal være oppe i 10%.

Representanter for Warner Music har i løpet av dagen avsannet opplysningene om at selskapets kataloger skal fjernes fra Spotify.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon: