- Ingen interesse fra TONO-medlemmer
Andelen personer med TONO-registrerte verk som har svart på undersøkelsen er for lav til at man kan si noe om den generelle interessen for Creative Commons blant TONOs medlemmer, sier, TONO, som likevel er i gang med å åpne for mer fleksibel forvatning av musikk som vil omfatte CC.

Av Carl Kristian Johansen

Resultatene fra en undersøkelse som ønsket å kartlegge opphavspersoners kjennnskap og holdninger til lisenssystemet Creative Commons (CC) ble nylig publisert. Initiativtaker Per Platou i PNEK (Produksjonsnettverk for Elektronisk Kunst) uttalte til Ballade at funnene bør gi TONO grunn til at opphavspersoner som er TONO-medlemmer kan kombinere TONO-avtale med CC-lisenser.

TONO har tidligere stilt seg avvisende til en slik fleksibel forvaltning, men døren står nå på gløtt for at TONO-medlemmer kan benytte seg av alternative lisenser om CC.

- TONO er i gang med å utarbeide generelle retningslinjer for fleksibel forvaltning av musikkverk. Dette vil åpne for flere former for ikke-kommersiell forvaltning. Eksempler på dette kan være bruk av verk til veldedige formål, musikkbruk i filmer og liknende. I fleksibel forvaltning tenker vi at også registrering av verk under CC-lisens kan ligge som en av flere muligheter, skriver Jan Richard Kjelstrup, informasjonssjef i TONO, i en mail til Ballade.

Kjelstrup skriver videre at andelen av TONOs medlemmer som har svart på undersøkelsen er for lav til at man kan si noe om den generelle interessen for CC blant TONOs medlemmer. Om lag 100 av 294 respondenter i undersøkelsen var TONO-medlemmer. TONOs totale medlemsmasse utgjør i dag 17.000 opphavspersoner.

- Vi har per i dag ikke mottatt noen henvendelser angående dette direkte fra våre medlemmer. Men vi ønsker å kunne tilby muligheten for fleksibel forvaltning innenfor rammer som er forsvarlig for kollektivet som sådan. Av undersøkelsen fremgår det at blant noen av TONO-medlemmene som har svart, kan det være en interesse for dette, skriver Kjelstrup.

TONOs informasjonssjef skriver at det er åpnet for fleksibel forvaltning både i de gamle og i de nye vedtektene, men at så godt som ingen TONO-medlemmer har vist interesse for dette.

- Creative Commons-lisenser har ikke vist seg å være noen suksess i søsterselskaper i utlandet som har gjort forsøk med å åpne for CC-systemet, skriver Kjelstrup.

Tall fra undersøkelsen viser at det er lav misnøye blant brukerne av CC, og litt høyere misnøye blant de som ikke har CC-registrerte verk. TONO mener at Platou tolker dette som at de som har registret verk i CC har satt seg mer inn hva dette innebærer, enn de som ikke har registrert verk i CC.

- Man kan også se av undersøkelsen at de som har årlig inntekt over 10 % fra TONO er mindre interessert i å registrere verkene sine under CC-systemet. En forklaring på det kan være at de som har relativt sett liten inntekt fra TONO er mer villig til å gi bort sine verk uten økonomisk kompensasjon, enn de som får betalt for bruken av sine verk. I valget mellom å få betalt for bruken eller ikke få betalt, velger de som får betalt å beholde de inntektene det gir, mener TONO.

I undersøkelsen heter det at 8 av 10 opphavspersoner med verk registrert i CC oppgir at det er et godt eller svært godt prinsipp. TONO mener at én forklaring på dette kan være at for mange rettighetshavere er det viktig å gjøre sine verk tilgjengelig.

- Blant dem som får betalt for sine verk, er det viktig å holde på inntektene fordi det er med på å gjøre dem økonomisk uavhengige og i stand til å skape nye musikkverk, skriver Kjelstrup.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Copyright