Sier opp i protest mot kvalitetsreformen
Nylig ble det kjent at Jon-Roar Bjørkvold har sagt opp sin stilling som professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, i protest mot den såkalte kvalitetsreformen. I forbindelse med reformen er storfag i musikkvitenskap, som Bjørkvold var ansvarlig for, forsvunnet fra Universitetets undervisningstilbud.

Av Hild Borchgrevink

Jon-Roar Bjørkvold sier til NRK at han er blitt lei av for strenge krav til økonomisk lønnsomhet og det han kaller mangel på demokrati.

- Jeg kan ikke lengre stå inne for denne kvalitetsreformen som Universitetet i Oslo nå er underlagt. Jeg er nødt til å fristille meg og prøve å forsvare universitetets sanne verdier utenfra, uttaler han til nrk.no.

Da Ballade intervjuet musikkprofessoren ifjor, fortalte han om bakgrunnen for prosjektsemesteret storfag som da fortsatt eksisterte som undervisningstilbud ved Institutt for musikk og teater.

Ved forrige universitetsreform ble instituttet pålagt å innføre et ekstra semester etter mellomfaget, som skulle hete storfag. Det var liten lyst i kollegiet til å gjøre den administrative jobben det innebar, og planene gikk stort sett ut på å flytte en del av musikkhistorieundervisningen fra mellomfaget over til neste semester.

Bjørkvold spurte da om ikke han kunne få ta ansvar for hele storfaget. Han fikk det, og storfag ble et prosjektsemester hvor alle studentene i tillegg til pensum planla og gjennomførte sitt eget musikalske prosjekt utenfor universitetet. Studenter har satt opp musikaler, satt opp musikk- og teaterproduksjoner på skoler og sykehus, laget kor i fengsel og skrevet egne kabareter og musikkteaterforestillinger.

Dette prosjektsemesteret er nå forsvunnet fra undervisningstilbudet ved musikkvitenskap. Undervisningen er ikke lengre organisert i semestre, men i mindre kursenheter som studentene må velge mellom og sette sammen til undervisningssemestre. Dette er en tilnærming som trolig er vanskelig å tilpasse helhetstenkningen, prosessorienteringen og den praktiske tilnærmingen som har vært blant Bjørkvolds intensjoner med storfaget. Da Ballade i intervjuet snakket med Bjørkvold om universitetets forhold til skrift og det å skrive, sa han blant annet:

– Jo, men det meste av det som utgis som akademisk tekst er forferdelig. Det er veldig få på Blindern som kan skrive. Og fokus er bare på det skriftlige, ikke på helheten. Jeg lette etter et ord, et begrep, fortalte han. - Så møtte jeg Rolf Theil Endresen, som er lingvist og ekspert på afrikanske språk. "Jeg skal sende deg en ordbok", sa Endresen. Så fikk jeg denne afrikanske ordboka og slo opp på musikk. Det fantes ikke. Se vestlig musikkhistorie, sto det, eller noe sånt. Jeg ringte til Endresen. Han lo og sa han hadde ventet på en telefon. "Du skjønner, de har ikke noe ord for musikk alene. De isolerer ikke det å spille eller synge fra å lytte, danse eller bevege seg. Prøv å slå opp på ngoma, eller på sikia, som betyr "å sanse", sa han.

Jon-Roar Bjørkvold ble professor i musikkvitenskap i 1982. Fagområdene hans er russisk musikk og barnekultur. Boken "Det musiske menneske" er oversatt til en rekke språk. Den kom nylig i ny utgave med et nyskrevet kapittel om utdanningspolitikk.

Av Hild Borchgrevink Foto/illustrasjon:
Youth, Debate, Education