Ny norsk streamingtjeneste lanseres fredag
Beat.no streamer musikken rett i nettleseren.

Den digitale musikkbutikken beat.no lanserer fredag denne uken sin egen streamingtjeneste.

- Hvis alt går som det skal! Det er fortsatt litt usikkerhet om tidspunktet, men vi regner med at det er på plass til fredag, sier markedsansvarlig Linn Dyveke Wilberg.


Trenger ingen egen applikasjon
Beats streamingtjeneste lanseres med en betalingsmodell som vil koste 99 kroner i måneden. Wilberg forklarer at leverandørene av tjenesten er opptatt av at artistene også skal få sin rettmessige andel av inntektene.

Den store forskjellen på Beat.nos tjeneste og andre tjenester som WiMP og Spotify, er at denne ikke vil kreve et eget program - tjenesten kjøres i stedet rett fra nettleseren.

- Dette er en fordel for de som for eksempel jobber steder der man ikke har anledning til å laste ned egne applikasjoner. En har tilgang på tjenesten uansett, bare en har nettilgang. Vår tjeneste er også optimalisert for iPad, noe de andre streamingtjenestene har til gode å tilby.


Les også: Spotify har 750 000 betalende abonnenter


Foreløpig ikke avtale med Sony
Avtaler er på plass med de største plateselskapene, unntatt Sony, og med en stor andel av de mindre selskapene. Wilberg sier tjenesten gir tilgang på mellom 5 millioner og 6 millioner låter.

- Vil tjenesten være tilgjengelig også i utlandet?

- Man må ha et norsk mobilnummer for å registrere seg, men utover det skal tjenesten være tilgjengelig hvor som helst.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet