Ny maktbalanse
EMI mener selskapet ikke lenger er avhengige av radiospilling og musikkjournalister for å få oppmerksomhet rundt artistene sine.

- Hjemmesiden er viktigere enn noen gang, sier Jarle Savio, A&R ved EMI Music Norway.


Les også: Blogg + bransje = nesten sant


Bruker mindre per album
I dag legges det stadig mer vekt på at artister kommuniserer med fansen gjennom sosiale medier, og Savio mener at dagens publikum ikke lenger nøyer seg med pressemeldinger; de vil være de første til å høre om det nyeste – fra artistene selv.

- Etablerte media og musikkbransjen har ikke lenger like mye makt, mens publikum har fått mer makt. Når dagens publikum stoler mer på anbefalinger fra hverandre enn på reklame, fungerer ikke den tradisjonelle markedsføringen like godt som før. Vi kan med andre ord si at musikkbransjen nå er inne i en ny virkelighet.

Savio understreker at plateselskapene i dag kan bruke den nye maktbalansen i bransjen til sin fordel.

- Vi er ikke lenger avhengige av radiospilling og musikkjournalister for å få oppmerksomhet rundt artistene våre. Det er også sjeldent behov for å kjøpe dyr annonsetid på TV. Vi kan heller bruke pengene andre steder. Ved at vi bruker mindre penger per solgte album i dag enn det vi har gjort tidligere, er resultatet at inntektene nå er større, sier han.


Les også: Selger mindre, tjener mer


Fordelaktig endring
Facebook er det viktigste sosiale mediet, men det er flere digitale plattformer å vise seg fram på.

- Noen kommuniserer med bilder på Flickr eller videoer på YouTube, mens andre blogger eller tweeter. For oss er det viktig at artistene alltid står 100 % inne for det de gjør, og da må man bruke de kanalene som artistene selv er komfortable med.

Det er med andre ord artistenes egne ønsker som står i høysetet.

- Vi har også artister som er helt private og som nekter å si noe i noen kanaler. Dette vil funke for noen, mener han, og trekker fram Marit Larsen og Sivert Høyem fra egen artiststall som eksempler på artister som er aktive i sosiale medier.

Selv om EMI Music ikke pålegger noen artister å synliggjøre seg i sosiale medier, så blir de gjerne fulgt opp i forhold til hvordan de best kan bruke mediene til sin fordel.

- Det er kanskje ikke naturlig for en artist med en viss mystikk rundt seg å dele at han har vært med tannlegen, mens en pop-artist med et ungt publikum kan tillate seg å dele mer ifra privatlivet sitt, sier Savio, og legger til at det blir brukt mye tid på å lage en strategi som passer for den enkelte artisten.

Av Kathrine Salhus Foto/illustrasjon:
Music Industry