Opptur for vestjazzen
Det har vært mange flere mennesker innom Bergen Jazzforums arrangementer denne høsten sammenlignet med i fjor. Nasjonal Jazzscene i Oslo opplever også en økning, men har ikke fått den ønskelige effekten av beliggenheten på Karl Johan.

Bergen Jazzforum melder om en stor økning i publikumsbesøket høstsesongen 2009. Normalt ligger antall besøkende på om lag 160 personer per konsert, mens gjennomsnittet denne høsten har vært på 230 personer i konsertlokalet Sardinen i USF Verftet.

Det er Bajazz, en konsertserie for barn, som har vært den store magneten for Bergen Jazzforum i høst. Tre av fire Bajazz-konserter har vært utsolgt, noe som betyr besøk opp til kapasitetsgrensen på 500 personer.

- Bajazz har hatt en oppgangskurve siden vi startet i 1998, selv om det var først i 2006 at denne serien virkelig ble satset på, blant annet ved hjelp av støtte fra Norsk Kulturråd, sier Linda Skipnes Strand, daglig leder i Bergen Jazzforum.

I tillegg til Bajazz har Bergen Jazzforum hatt fulle hus på konserter med kjente størrelser som Tord Gustavsen, Solveig Slettahjell og Bugge Wesseltoft. Goran Bregovic, Susanna And The Magical Orchestra, Marc Ribot Ceramic Dog og Dr. Lonnie Smith har også trukket gjennomsnittet opp.

I Norsk jazzforums statistikker konkurrerer Bergen Jazzforum med Nasjonal Jazzscene på Victoria Teater i Oslo om å være landets best besøkte jazzklubbarrangør. Nasjonal Jazzscenen kan også fortelle om stigning i besøk siden de åpnet dørene på Karl Johan for halvannet år siden.

Nasjonal Jazzscene har mange flere arrangementer, men mye lavere kapasitet enn Bergen jazzforum. Denne høsten har det vært til sammen 7500 besøkende, som er en oppgang på om lag 1500 personer om man sammenligner med samme periode i 2008 da Nasjonal Jazzscenen var sylferske på Victoria. Det betyr over 450 besøkende per uke.

- Vi er fremdeles i etableringsfasen, og vi regner med at stigningen kommer til å fortsette selv om vi ikke kan budsjettere for optimistisk, sier Jon Olav Kringeland på Nasjonal Jazzscene.

Kringeland kan i motsetning til Bergen Jazzforum ikke fortelle om de store driverne som trekker folk. De mer eksperimentelle konsertene i Session og Uhørt-seriene trekker snittet ned med mellom 20 og 60 folk i lokalet. Det er også tydelig at etablerte artister som Arild Andersen, Nils Petter Molvær, Carla Bley og Terje Rypdal er populære.

Nasjonal Jazzscene håpet på at den sentrale beliggenheten på Karl Johan ville gi en ekstra boost i forhold til publikumsoppslutning. Den effekten har ikke kommet enda. Selv om Kringeland har jobbet med å gjøre terskelen lav opplever han at enkelte ting ikke er optimalt å presentere på Karl Johan.

- Det handler om at vi finner en form og at publikum finner oss. Jazzscenen er kjent internt i jazzmiljøet, men det å få såpass smal musikk ut til folk og få folk til å forstå at man ikke trenger å være medlem for å komme hit er vanskelig. De tar tre til fem år før man kan si at man er etablert. Rockefeller brukte ti, sier Kringeland.

Han er ikke fremmed for å bytte lokaler når leieavtalen med Olav Thon går ut i 2011, men det ligger ingen konkrete planer om en ny scene på bordet akkurat nå.

- Vi har en avtale med Thon som går ut neste år, og vi har opsjon på syv nye år. Nå jobber vi med å få Victoria til fungere, sier Kringeland.

Skipnes Strand i Bergen har ingen lokaliseringstanker i hodet, og mener at de store konsertene som trekker fulle hus genererer publikum til de litt mer utilgjengelige konsertene ute på Nordnes. Programmeringsfilosofien er å balansere mellom det nyskapende og eksperimentelle, og det stemningsskapende og melodiøse. Fellesnevneren for Bergen Jazzforum er at musikken skal holde et høyt kvalitativt nivå.

- Vi rekrutterer nye konsertgjengere hele tiden, sier hun, og håper på like stor publikumsinteresse også til neste års konsertprogram.

Kringeland mener at potensialet til å nå fram til publikum er større for National Jazzscene, og han tror at de har vært flinkere i Bergen til å hente ut sitt potensiale. Samtidig sier han at det mindre konkurranse om publikum i en by som Bergen.

- Det er antagelig lettere å komme gjennom til folk i en by som Bergen. Men publikumsutviklingen er positiv for oss selv om den går senere enn alle skulle ønske seg, sier Kringeland.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Genre\Jazz, Concerts