ULV, ULV!
INNLEGG: - I en periode hvor den norske undergrunnen koker er det litt merkelig at vi får en debatt om norsk rocks stille død. Norsk rock er på vei inn i en overgangsperiode, men det betyr verken at norsk rock er død, syk, svakelig eller uinteressant. Dette skriver Kristoffer Kinden Endresen i MySpace Norge.
Kristoffer Kinden Endresen_bak (Foto: eget) (330x)

Av Kristoffer Kinden Endresen

I løpet av året har vi fått nye artister som har blitt tatt varmt i mot både av konsertgjengere og platekjøpere. Ingrid Olava og Jarle Bernhoft debuterte begge på en flott fjerde plass på albumlista. Tommy Tokyo, Katzenjammer og Thom Hell debuterte topp ti.

At norske majorlabler blir kritisert for ikke å satse nok på nye norske artister faller også litt igjennom når man tar et blikk på den nye hverdagen for musikkbransjen. Det fleste nye norske artistene gir rett og slett ut plata selv, eller får kompisen sin til å gjøre det. Nye artister promoterer seg selv på MySpace og finner sitt eget publikum uavhengig av tradisjonelle kanaler.

Majorlablenes posisjon som eneherskere innen utvikling av nye artister er over, det har de til og med forstått selv.

Det unike med situasjonen vi står oppe i nå er at vi har et lag med etablerte artister som på ingen måte har lagt seg ned for telling. Bigbang, Turboneger, Ane Brun og Kaizers Orchestra leverer alle imponerende høy kvalitet både på scenen og i studio. I tillegg har man for første gang på flere år en helt ny generasjon med band som står klar til å sparke ned det som måtte finnes av dører.

Bredden innen norsk musikk har aldri vært større og når man så leser innlegg fra voksne menn som drømmer seg tilbake til en tid hvor man ikke hadde annet å glede seg til enn en ny plate fra deLillos lurer jeg litt på hvilken verden de ønsker seg.

I Bergen har man forstått en ting eller to. Med en imponerende underskog av artister som bruker MySpace fremfor Rampelyssidene i VG holder man nå på å se konturene av det som fort kan vise seg å bli norsk rock sin virkelige gullalder: Casiokids har nylig signert kontrakt med den engelske hipsterlabelen Moshi Moshi, og spiller for et entusiastisk publikum fra Paris til Oslo. The New Wine, som nylig vant Riksalarm og dermed blir å se på norske scener over hele landet til våren, spiller denne uka syv konserter i London. John Olav Nilsen og Gjengen og Fjorden Baby! har allerede fått kultstatus på bakgrunn av noen demoer på MySpace og fyller konsertscenene i Bergen til randen.

Publikum over hele landet våkner også sakte men sikkert til liv, festivalene selger tusenvis av billetter hver sommer. Katzenjammer solgte for et par uker siden ut Rockefeller på første forsøk og oftere og oftere ser man artister som gjennom nye kanaler på nett finner sitt publikum uten noen som helst form for hjelp fra de store mediehusene.

Vi har en situasjon med:
1. Etablerte artister som leverer imponerende høy kvalitet både på scene og plate.
2. Eksplosiv vekst av nye spennende artister som ligger i vannskorpa.
3. Et publikum som stiller opp på festival etter festival, sjekker ut nye artister på nett og ser dem live.

Det er litt sært å se journalister som har baller nok til å sette seg ned for å sutre over at de ikke ser noe nytt på den norske musikkscenen. Om man ikke ser lenger enn bunken med promo-CDer som tilfeldigvis måtte ramle ned i postkassen fra kontorene til de fire store har man egentlig ikke andre enn seg selv å takke.

Resten av oss gleder oss som små barn til konserten med John Olav Nilsen & Gjengen og Fjorden Baby! på Mono den 18. desember. Vi får sommerfugler i magen når vi tenker på at det snart kommer nye plater fra Datarock, Matiaz Tellez, Bigbang, Casiokids, Jaga Jazzist og Kings Of Convenience. Vi snur bunken av norske plater som kom i 2008 fra Enslaved, Satyricon, Ane Brun, Kaizers Orchestra, Ingrid Olava, Tommy Tokyo, Harrys Gym, Ingeborg Selnes, Lukestar, Lindstrøm, Thom Hell, Odd Nordstoga, Tønes, Keep Of Kalessin, Ida Maria og håper vi ikke selv ramler av lasset.

Med hundretusenvis av nordmenn som sjekker ut nye band på nett hver eneste uke har ikke norsk musikk noen annen krise enn et nytt publikum, funnet i en kommunikasjonskanal de kontrollerer selv.

MySpace anbefaler: John Olav Nilsen & Gjengen, Fjorden Baby!, Katzenjammer, Casiokids, Matias Tellez, The New Wine, Jarle Bernhoft, Datarock, Enslaved, Harrys Gym og Ingeborg Selnes.

Kristoffer Kinden Endresen jobber i MySpace Norge.


Debate, Genre\Popular Music