Pop og rock trenger en egen storstue!
DEBATT: - Det er en utopi, men hvor kult hadde det ikke vært med et eget konserthus til pop og rock? En skikkelig storstue som er skreddersydd akustisk og produksjonsteknisk, og med en intimitet bare de små klubbene kan skryte av? Kanskje er det akkurat det Nordens musikkhovedstad og en bransje med omstillingsproblemer trenger. Dette skriver arktitektstudent Lars H. Gaarder i dette innlegget.
Operaen i Bjørvika - Snøhetta illustrasjon (300x142)

Av Lars H. Gaarder, arkitektstudent ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)

Mens det er en lang tradisjon for å bygge til de klassiske musikalske sjangrene opera, kammermusikk og orkester, er det nesten ingen eksempler på moderne konserthus for nyere musikkformer. Men det er mange eksempler på moderne museum.

Hvorfor er det slik?

Er det ikke på tide med egne konserthus for pop og rock, eller er det en musikksjanger som det ikke går an å bygge for? Jeg mener det er på tide å anerkjenne pop og rock, bygge et eget bygg for den, og sidestille den med de tradisjonelle sjangere.
Hvorfor nytt konserthus?

Forskjellige musikksjangere krever forskjellig arkitektur. Opera, kammermusikk og rock har veldig forskjellige utfordringer, krav og spesifikasjoner. De har forskjellig akustikkrav, annerledes produksjoner og publikum agerer med forskjellig intensitet. Derfor trengs det forskjellig arkitektur.

Sjangrene krever forskjellig akustikk fordi de har ulike instrumentsammensetninger, besetninger og repertoar. En sal for opera er veldig forskjellig fra en sal til kammermusikk, som igjen er veldig annerledes enn en sal for jazz. Konsertsalene fra barokken er oftest en rektangulær sal etter bestemte proporsjoner, med et galleri og masse av ornamentikk på alle vegger og tak. Dette resulterte i en god akustikk for musikken skrevet i den tiden, med datidens instrumenter.

Er det ikke på tide å utfordre konserthustypologien? Hvordan vil et konserthus for pop og rock bli?

Flerbruk

Til dags dato har man kun bygget utallige flerbrukshaller, som for eksempel Oslo Spektrum. Disse hallene fungerer oftest ypperlig til messer og sportsarrangement, men er nesten uten unntak elendige for konsertvirksomhet, spesielt når det gjelder akustikk. Oslo Spektrum fungerer bra til hesteshow og messer, men som konsertsted funker det ikke.

Multifunksjonshaller kan aldri tilfredsstille konsertpublikums og artisters forventninger. Man hadde aldri foreslått å slå sammen den nye operaen med en ishockeyhall.
Det viktigste i alle konserthus er salen – der skal musikk formidles og oppleves. Det er helt klart at en sal for elektroakustisk musikk krever en helt annen sal enn en konsertsal for akustisk musikk – pop/rock versus klassisk. Å lage et konserthus for pop og rock med en sal der artistenes og publikums akustiske, produksjonstekniske og konserttekniske krav står i høysetet, vil være banebrytende. I så fall blir det den første i Nord-Europa, til dags dato finnes det kun en slik scene, Zenith 2 – omdøpt til Le Zenith Sud - i Montpellier, Frankrike.

Konserter blir viktigere

Som Allan McGowan (journalist, UK) poengterte på PopKomm for to uker siden, blir konsertinntektene viktigere og viktigere for artistene når platesalgsinntektene forsvinner. Konsertene og turneene er ikke lenger kun reklame for å selge plater, men platene er reklame og konsertene inntekten. Konsekvensen vil bli større fokus på konsertene, de får en større betydning og antall konserter per artist vil øke. Da er det enda viktigere å ha gode steder å spille i. Det er på tide å utfordre konserthuset som typologi og se hvordan moderne musikksjangere kan redefinere konserthuset arkitektonisk.

I et bærekraftig perspektiv bør man satse på kvalitative scener. Store og omfattende turneer med et nytt spillested hver kveld er ekstremt kostbart, ressurskrevende og forurensende. Kanskje er det en tendens vi ser at store internasjonale artister organiserer konsertvirksomheten sin annerledes nå enn hva som har vært vanlig. Det er en trend hvor artistene har flere konserter på samme sted, hvor det heller er publikum som må reise til konsertstedet.

Prince sine konsertserie denne høsten i London er det beste eksempelet på det, hvor han spilte 21 konserter på åtte uker, på en innendørs scene med kapasitet på 20 000 publikummere.

Hvorfor Oslo?

Oslo er perfekt for et slikt prosjekt fordi byen ikke har en arena som er spesielt utviklet til elektroakustisk musikk, samtidig som et voksende behov er der. Jeg vil påstå at dagens større konsertscener i Oslo, ikke tilfredsstiller de krav og forventninger som både artister og publikum har.

I dag er det fire innendørs konsertsaler som brukes til pop og rock som har en kapasitet på mer enn 1000 publikummere: Oslo Spektrum, Valhall Arena, Rockefeller og Sentrum Scene. Oslo Spektrum har en elendig akustikk og dårlig kontakt mellom publikum og artister. Rockefeller er et ombygd bad som er utrolig kronglete og dårlig organisert. Valhall Arena er først og fremst en fotballhall som har et tak som ikke kan bære en rigg for lys og lyd. Og Sentrum Scene er en gammel kino med elendige forhold for artister og teknisk personell.

Et nytt konserthus kan supplere dagens situasjon for musikalske opplevelser i Oslo. I dag har Oslo et godt tilbud til andre musikalske aktiviteter som klassisk, kammer, jazz, musikaler, revy, utendørs og snart opera. Oslo Arena skal optimaliseres for elektroakustiske konserter, hvor pop\rock konserter, ofte med et stående publikum, er hovedaktiviteten.

Konserthuset skal knyttes til virksomheter som allerede er i byen. Oslo har mange pop og rockeartister med høyt kunstnerisk nivå, og konserthuset kan bli et sted med optimale akustiske og konserttekniske forhold som kan gi gode arbeidsvilkår og bidra til videre utvikling og opprettholde det høye kunstneriske nivå. Det er viktig med en god forankring til de forskjellige brukergruppene (artister, produksjonsfolk, tekniske og ikke minst publikum) ved utviklingen. Selvfølgelig bør man integrere øvingslokaler og preproduksjonslokaler osv, i et slikt prosjekt, og det bør knytes til det eksisterende musikk-/kulturlivet i Oslo.

Nytt konserthus vil gi et løft

I dag har Oslo Øya-festivalen, Norwegian Wood, Musikkfest Oslo og utallige klubber. Øvingshotellet på Schous Kulturbryggeri fyller et hull i tilbudene for pop og rock i Oslo, jeg mener tiden er inne for å tett andre hull nå.

Hvis Runar Eggesvik i by:Larm, har rett i at Oslo er Nordens musikkhovedstad (Aftenposten 26.09.07), er det vel perfekt å bygge en ny skreddersydd storstue for pop og rock i Oslo.

Det er flott at trønderne tar på seg rockebibliotekarrollen, så kan Oslo fokusere på framtiden; et nytt konserthus for pop og rock som vil gi både byen og musikklivet et gigantisk løft.

Lars H. Gaarder er arkitektstudent ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Gaarder gjør for tiden diplomprosjekt om konserthus for pop og rock i Oslo høsten 2007.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Popular Music