Spotify: gratismodellen står fast
Den annonsebaserte gratisvarianten, abonnementstjensten og salg av filer for nedlasting er like nødvendige for Spotify, som argumenterer hardt for at tjenesten er musikkindustriens beste våpen mot piratkopieringen. Antallet betalende brukere har nå rundet 500 000.

FONO, som representerer 123 norske plateselskaper, krever muligheten til å reservere seg mot å distribuere musikk til Spotifys gratisbrukere så lenge tjenesten genererer så lave utbetalinger til rettighetshavere som den gjør i dag.

Men for Spotify er modellen der musikkstrømmen blir avbrutt av annonser, like viktig som selskapets to andre inntektskilder; betalende abonnenter og salg av filer for nedlastning.

- Vår prioritet er en virksomhet som på lang sikt kan være til hjelp for en industri som har lidd under piratvirksomheten, skriver Spotify-talskvinne Sofie Grant i en e-post til Ballade.

- På relativt kort tid har vi bygget opp et publikum blant mange som tidligere lastet ned ulovlig. I dag har vi 7 millioner brukere i 7 markeder (red.anm: Norge, Frankrike, Storbritannia, Sverige, Spania, Finland og Nederland.).

I følge Grant har Spotify dessuten 500 000 betalende abonnenter.


Alt er viktig
Hun vil ikke prioritere mellom Spotifys inntektskilder, men viser til at annonsene, abonnentene og nedlasting er like viktig for virksomheten.

Grant vil ikke kommentere utspillet fra FONO og de fire norske plateselskapene som foreløpig har meldt seg på aksjonen (Major, Grappa, daWorks og Rune Grammofon). Som hun skriver har ikke Spotify direkte avtale med individuelle selskaper, men via distributører, i Norges tilfelle Phonofile-Artspages.

Til gjengjeld vil hun naturlig nok gjerne skryte av posisjonen selskapet har fått i Norge. Hun viser til en undersøkelse analysefirmaet YouGov gjorde for Spotify blant 1011 respondenter i uke 22. Den dokumenterer i følge Grant at oppslutningen om Spotify blant norske 18-29-åringer er bedre enn noen norsk kommersiell radio og at bare to stasjoner, Radio Norge og P4, slår Spotify i aldersgruppen 18-74 år. (Spørsmålet var om respondenten brukte Spotify dagen før.)

Hun mener at Spotify er en av de største inntektskildene for rettighetshavere i Norge i dag, og den klart største digitale inntektskilden i Europa med utbetalinger på 10 millioner pund, eller ca 95 millioner kroner, til rettighetshavere i de første tre månedene av 2010.

Se aktuelle artikler om samme tema til høyre.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon: