Martin Døving: - Parkteatret til 0,- i 2004
- Man kan jobbe seg syk under mange forskjellige forhold. Det kan føre til at man lyver også. Det er gitt uttrykk for at Parkteatret har fått veldig mye støtte - senest på Ballade.no i et intervju med Martin Revheim. Inntrykket som gis er feil og det forholder seg helt motsatt, skriver daglig leder for Parkteateret, Martin Døving, i dette innlegget. - Parkteatret er den eneste kulturscenen av betydning i Oslo som ikke har fått noen offentlig støtte i 2004, sier Døving
Parkteatret (foto: parkteatret.no) (387x200)

Av Martin Døving,

Senest 9. desember avslo Norsk kulturråd vår søknad om støtte til teknisk utstyr som vi har et skrikende behov for. (Og de som drifter kulturscener vet hva arrangører krever av bassmikrofoner, flygel, mixer etc).

Man kan jobbe seg syk under mange forskjellige forhold. Det kan føre til at man lyver også.

Og overskriften er løgn, Parkteatret har nemlig mottatt kroner 20.000,- kroner i 2004. Man kan bli litt sur i magen og litt misunnelig. Men så kan man se seg tilbake og slå seg for brystet og utbasunere hva man synes er bra! Nemlig innholdet på Parkteatret i 2004:

Til tross for at vi i 2004, som er vårt første fulle driftsår, ikke har fått støtte, har vi hatt over 200 arrangementer og vi runder antakelig 25.000 publikummere i år. Enhver som ønsker å se hva vi har vist, kan gå inn på nettstedet vårt www.parkteatret.no og klikke på lenken "Har vært...".

Vi er stolte av programmet vårt, med god grunn. Artister som Bugge Wesseltoft, Maria Solheim, Lars Beckstrøm, Bjørn Eidsvåg, Sivert Høyem, Flunk, Lars Lillo-Stenberg, Magne Furuholmen, Metropolitan, Den Norske Opera, Trygve Seim og mange flere til har holdt konsert. Westerdal og Elvebakken skole har holdt elevvisninger og Juvenarte hadde visning for hjemkomne studenter. Innenfor ny musikk og klassisk kan vi nevne Håkon Austbø og Juni Dahr, Saxofon Concentus, Oslo-Filharmonien med Frode Haltli på akordeon, Ensemble Ernst, Lars Erik ter Jung sekstett, Cikada. Storband som Oslofjord Brass og Big Boss Band har funnet veien hit. Oslo dokumentarkino har fortsatt sin serie med samarbeidspartnere som Forbundet Frie Fotografer, Globaliseringsfestivalen og Fru Flyt, Fluid, Animasjonsfestivalen i Fredrikstad og Grafill /AHEAD har vist filmer. Patentstyret, Skoleetaten, Dagbladet, British Council, Norsk folkemusikk- og danselag og Norsk Form har benyttet Parkteatret til debatt/ seminar kvelder. Parkteatret har startet en månedlig klubb under navnet OboyOboy med stor suksess.

I 2004 har syv festivaler brukt Parkteatret: WUHA (til inntekt for Eritrea med 12 konserter/forestillinger på 5 dager på Parkteatret), Random System Festival, Oslo Kammermusikkfestival, Øyafestivalen (klubbdag), Ultima, Kinesisk kulturfestival (Beijing Opera) og Oslo World Music Festival.

Når vi ikke har fått offentlig støtte, kan det ikke komme av at vi ikke holder nødvendige kvalitetsmål. Fra alle hold, fra bydelspolitikere, til kulturkomiteen til bystyret til Kirke- og kulturdepartementet, og også fra administrasjonen i Kulturrådet, får vi høre at det er imponerende hva vi har fått til.

Og utøverne gir Parkteatret strålende skussmål.

Men har ikke Parkteatret fått mange penger da?

Vi fikk støtte til å sette i stand Parkteatret, som var veldig nedslitt. Det manglet alt fra publikumstoaletter, strømanlegg og brukbar scene til ventilasjonsanlegg. I alt fikk vi 3,8 millioner (Fritt Ord og Norsk kulturråd) Men vi investerte 5,1 millioner. Så vi har brukt av våre egne driftsinntekter og lånt i banken (Sparebank 1) til helt grunnleggende investeringer. I tillegg har vi fått tilsagn om i alt 2,3 millioner til et nybygg som skal romme sånt som den gamle kinoen ikke hadde, som artistgarderobe, backstage og kontor. (Det er ikke alltid lett å overtale bandmedlemmer til å benytte publikumstoalettene, fordi det ikke er vann eller avløp i den scenedelen av huset!).

Bevilgningen til nybygget går ikke til oss, men til gårdeieren, og den har en hake ved seg, nemlig at bygget er kostnadsberegnet til 4,5 millioner. Vi er forpliktet til å jobbe inn 2,2 millioner til...

Dette betyr at vi har fått en del av de pengene som skulle til for å gjøre Parkteatret til et godt kulturhus, men langt fra alt. Og det betyr videre at vi har fått svært lite midler til å produsere innhold, altså til kultur (De 20.000,- vi har fått i år var til nettopp innhold). Vi har ikke fått noen form for driftstilskudd verken fra departementet, Oslo kommune eller Kulturrådet. På tross av det, har vi klart å produsere så mye.

Grünerløkka bydel har utpekt Parkteatret som sitt kulturhus. Dette er vi glade for, men det fører også med seg forpliktelser. Vi skal tilby alle kulturgrupper i bydelen en scene, også de som har lite penger. Så vi har barneteater, skoleforestillinger og annen lokal kultur. Dette ønsker vi også å kunne tilby, men det gir ikke store inntekter.

Bare 20% av de arrangørene som brukte Parkteatret i år har vært i stand til å betale markedsleie. Men denne innsatsen for byens kulturliv har ikke fått Kulturrådet og Oslo kommune til å bidra til å opprettholde et slikt tilbud. Dette er dramatisk. Alle må skjønne at dette ikke kan gå i lengden.

Det er både samarbeid og konkurranse mellom kulturhusene i Oslo. Utøvere og arrangører snakker og regner hele tiden på hva man må betale/ tjene hvor. Siden vi er det eneste større kulturhuset i Oslo som ikke får offentlig støtte, opplever vi at andre scener, som får slik støtte, kan tilby utøverne langt gunstigere vilkår enn vi kan gjøre. Slik fører skjevfordelingen også til konkurransevridning.

Med kroner 0,- i støtte er det klart at Parkteatret ikke kan driftes som allment kulturhus i fremtiden. Vi ber ikke om noen spesialbehandling av Parkteatret Scene. Det vi ber om er å få de samme rammebetingelsene som de andre kulturscenene i Oslo. Vi kommer til å produsere kultur for hver krone vi får. Garantert.

Av Martin Døving Foto/illustrasjon:
Debate, Politics