Spetakkel i øst
Festivalen Barents Spektakel i Kirkenes går inn i helgen med konserter, politiske diskusjoner, performanceforestillinger og flerspråkling teater. Komponist John Persen skulle gjerne vært der.

Barents Spektakel ble arrangert første gang i 2004. Festivalen er blant annet motivert av de sosiale implikasjonene nedleggelsen av gruvedriften i AS Sydvaranger medførte for Kirkenes-området, og det Thorvald Stoltenberg-initierte Barentssamarbeidet, som ble startet i 1993 i Kirkenes.

Festivalen er nå inne i sitt syvende år. Gruvedriften er åpnet igjen, men festivalen blomstrer videre i februarfrostrøyken. Komponist John Persen fra Porsanger har aldri vært til stede på Barents Spektakel, men fra Oslo følger han arrangementet og den effekten festivalen har hatt på utviklingen Nord-Norge.

- Jeg vet at arrangementet helt konkret har ført til et veldig nært og godt samarbeid mellom kunstnere fra Russland og de nordlige delene av landet vårt. Det er dyktige folk de samarbeider med i Russland. Litt av det gjenspeiles i festivalledelsen som er en god blanding av initiativrike og fantasifulle russere og nordmenn, sier Persen.

Persen mener festivalen har vært en stor vitamininnsprøytning for kulturlivet i de nordlige regionene, og at Barents Spektakel løfter fram og tydeliggjør arbeidet som foregår i dagliglivet og gjør det synlig for hele samfunnet.

Flott bildeserie fra åpningen på Finnmarken.no.


- Det gir gode opplevelser for folk i Finnmark, og folk kommer fra forskjellige deler av Nord-Norge for å delta. Barents Spektakel har en kjempemessig kulturell betydning for utvekslingen i nord. Ikke bare mellom Norge og Russland, men også i retning av Sverige og Finland.

- Jeg vet at det som skjer i regi av denne festivalen er med på å utvide hele det landskapet som politikerne i hovedstedene jobber med. Det gir dem mye mer kjøtt på beinet, og arrangementet vitaliserer samfunnet på en helt annen måte enn det politisk samtaler mellom utenriksministrene kan gjøre, mener Persen.

Persen mener festivalens profil, som kombinerer åpne og stedsspesifikke debatter om kunst, kultur og politikk, med konferanser, teater og konserter, er nyskapende i norsk sammenheng.

- Miljøet der oppe er ikke sauset inn i gamle tradisjoner som setter rammer for hvordan ting skal være. Det er et såpass annerledes landskap at man er nødt til å tenke på en annen måte enn for eksempel Oslo og Bergen, mener Persen.

Et annet aspekt Persen mener det er viktig å legge vekt på er det store antallet russiske kvinner med høy utdannelse har kommet til Finnmark.

- Det har vært veldig mye fokus i mediene på russiske prostituerte i Finnmark. Men det gjelder en liten gruppe russiske kvinner. Dette har ødelagt veldig mye for de aller fleste russiske damer, som har hatt en enorm betydning for kulturlivet i Finnmark. Jeg synes dette er viktig aspekt. I den sammenheng betyr Barents Spektakel veldig mye for almenheten i Finnmark, og de bidrar til å få fram et helt annet og mer riktig bilde, sier Persen.

Musikksjef i Musikk i Finnmark, Harald Devold, forteller at onsdagens åpningskonsert Cutting-Edge Arctic, som hadde form som en gedigen workshop med urstemmer og ur-perkusjonister fra Norge, Sverige, Finland, Russland, Grønland, Canada og Alaska kan få bein å gå på. Et utvalg av artistene som deltok blir trolig med i en konsert i samarbeid med komponist Trygve Brøkse og NordNorsk Symfoniorkester.

HØR OGSÅ: NRK Finnmarks radioinnslag om oppsetningen av Bertold Brechts Mor Courage (som spilles lørdag).

Festivalen pågår gjennom helgen med blant andre: Sivert Høyem, Nogu Svelo! (Russland), Mari Boine, Duolva Duottar (samisk rap) og Undervud ("sovjetpop" fra Ukraina).

Festivalprogrammet ligger her.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Popular Music, Politics