- Misbrukt mulighet
INNLEGG: Elektro-artist Geir Jenssens musikk for Bergen Filharmoniske Orkester under årets Borealis var de forstpilte muligheters prosjekt, i følge komponist Torstein Aagaard-Nilsen.
Torstein Aagaard-Nilsen bredde_foto:Hans Jørgen Brun (300x257)

Da er enda en vellykket Borealis-festival avviklet i Bergen. Jeg er fan av festivalen, sammen med veldig mange andre, bare så det er sagt. Derfor gikk jeg på en del konserter i forrige uke.

Deriblant Bergen Filharmoniske Orkesters konsert 26. mars, helt og holdent viet musikk av norske, nålevende komponister, ja sogar to urframføringer.

Deriblant en bestilling av musikk av Geir Jenssen, bedre kjent som Biosphere, en nybrottsmann innen elektronikamusikken.

(Geir Jenssen tok utgangspunkt i Sjostakovitsj' 15 symfonier i sitt bestillingsverk til Borealis. Les Ballades intervju med komponisten. BFO sin konsert fikk denne omtalen i BT.)

For å gå rett på sak: Jenssens stykke musikk for symfoniorkester ble kunstnerisk sett en katastrofe! Det er vanskelig å forstå hvorfor man skal invitere musikere inn på arenaer de ikke har forutsetninger for å beherske, uten å forsøke å kvalitetssikre det hele. Min innvending har ingenting med Jenssens musikalske prosjekt å gjøre. Han er tro mot sitt musikalske credo i det han har komponert. Men hvorfor gi en som ikke kan noen ting om orkester et oppdrag om å skrive for Norges fremste symfoniorkester? Hva oppnår man egentlig med slikt?


Resultatet ble, etter min mening, at Biosphere-stykket mest sannsynlig er det dårligste BFO har vært nødt til å spille noen gang. Det hjelper utrolig lite at Brian Eno´s univers suser i bakgrunnen, eller minimalismens hippe tidsutslettende estetikk får være med. Det hele var ubehjelpelig dårlig, til tross for orkesterets, dirigents og teknikeres iherdige bistand.

Hvorfor ikke gjøre som da Paul McCartney skulle komponere sitt Liverpool Oratorium. Han sa hva han kunne (lage gode låter), var åpen på hva han ikke kunne (noter og instrumentasjon). Dermed fikk de inn en orkesterkomponist som kunne ta den delen av jobben som handler om orkesterbehandling. Det er tross alt et meget krevende fag vi snakker om.


Fremføring av norsk samtidsmusikk for orkester er relativt sjelden kost. La oss ta mye bedre vare på disse anledningene i fremtiden.

”En begivenhet i seg selv” stod det skrevet et sted om bestillingen av Jenssen-musikken. Det ble det beklageligvis ikke. Jeg mener dette var de forspilte muligheters prosjekt.


Torstein Aagaard-Nilsen er komponist.

Av Torstein Aagaard-Nilsen Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Classical\Electro Acoustic