Panorama fyller 10 år i kveld
Norges eldste musikkavis på nett fyller 10 år denne våren, og feirer seg selv behørig på Internasjonalen i Oslo onsdag 4. mai. Ballade stiller seg i rekken av gratulanter, og bringer her historien om Panoramas ferd på nettet - gjennom surfing på dot.com-bølger, trusler om kollaps og stadig skiftende kår.
Panorama-logo (256x175)

En av Norges tidligste nettpublikasjoner handlet den gang som nå først og fremst om musikk. Under slagordet "en verden av plater" ble Pan Music Guide - senere Panorama - lansert før noen andre nettaviser så sitt tilsnitt å benytte nettet som formidlingskanal.

For ti år siden, nærmere bestemt i 1995, var internett et forholdsvis nytt fenomen for folk flest, mens utvalget av interessante nettsteder forholdsvis var beskjedent. Iallfall sett med norske øyne. Dette resulterte i at Norges første musikkavis på nett ble introdusert før noen av dagsavisene anså internett som en aktuell formidlingskanal for nyheter og annet aktuelt stoff. Da for eksempel Dagbladet feiret sitt 10-årsjubileum tidligere i år, hadde Panorama allerede vært på lufta i 10 år og noen uker.

Startet som plateguide

Onsdag 1. mars 1995 gikk altså startskuddet for plateguiden Pan Music Guide, som der og da hadde som formål å orientere platekjøperne om hvilke nye plater som burde være verdt å sjekke ut. Nettstedet, den gang med base i Bergen, henvendte seg i utgangspunktet til de som definerte seg selv som hakket over gjennomsnittlig musikkinteressert, den samme målgruppen som fremdeles karakteriserer Panoramas lesere.

Publikasjonen konsentrerte seg på dette tidspunktet kun om plateutgivelser, og var utover dette ikke ansett som en generell nyhetskilde til musikkstoff, selv om konsertanmeldelser og fokusering på klassikere fra rockens historie også på et tidlig punkt ble en del av innholdet i musikkavisen. Hovedadressen til forsiden var noe så avansert som http://www.internet.no/pan/norsk/index.html.

Navneskifte og ny strategi

Året etter ble blant annet nyheter og lister innlemmet i "plateguiden", og i april 1997 ble navnet endret til Panorama. Samtidig definerte domenet panorama.no at det nå var snakk om en fullverdig musikkavis, som fremdeles på dette tidspunktet var mer eller mindre alene på markedet med musikkinteresserte som målgruppe.

Med Hansa Borg Bryggerier i ryggen var også finansieringen av Panorama sikret, mens publikasjonen noe utilsiktet ble en del av den store dotcom-bølgen som etter hvert spredte rundt seg på nettet mot slutten av nittitallet. Dette medførte en eksplosiv og overdimensjonert etterspørsel etter produktet Panorama, som i 1999 var en økonomisk, så vel som en fagmessig suksess. Men da dotcom-boblen sprakk sommeren etter, omtrent samtidig som Hansa trakk seg ut av samarbeidet, ble publikasjonen stående tilbake på bar bakke, vel vitende om at om eventyret og utviklingen av Panorama skulle kunne fortsette så måtte det hele baseres på frivillig innsats fra medarbeidernes side.

Satset tross nedgangstider

Panorama var i ferd med å bygge seg opp, og hadde på dette tidspunktet markert seg som en av de viktigste nettpublikasjonene med musikkstoff på norsk. Til tross for nedgangstider og ekstremt dårlige kår, valgte staben likevel å satse videre på Panorama. Noe som resulterte i en stadig mer profesjonell redaksjon, med avdelinger spredt i alle de største byene i Norge, samt med medarbeidere lokalisert på en rekke mindre studiesteder.

Fra 2001 til 2003 eksperimenterte Panorama med å levere bilag om musikk til gratisavisen Skum, hvilket medførte at Panorama også kom i papirform, mens hovedkontoret samtidig ble flyttet fra Bergen til Oslo. Og i disse dager, altså ti år etter starten, er Panorama i ferd med å etablere seg på nytt. Denne gang i nyoppussede lokaler i Grensen 9, og med gode musikalske naboer i korridorene som Garage Oslo, bpop Management og GoldStar Music.

Og i kveld skal det altså feires på Internasjonalen i Oslo. Fra klokken 19 og utover lover Panorama god musikk og stemning – helt i tråd med hva en markering av denne sorten krever.

- Foruten tre DJ’s håndplukket fra egne rekker, skal du heller ikke se bort fra at et kjent band eller tre vil komme til å innta scenen, antyder arrangørene.

Ballade og Musikkinformasjonssenteret gratulerer med de ti første årene.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Internet, Concerts, Media, Press