- Må dessverre bombe og forhandle samtidig
Den knallharde kritikken mot operasjef Paul Curran fra komponistene Cecilie Ore og Glenn Erik Haugland møter forståelse hos Asbjørn Schaathun, styreleder i Norsk Komponistforening. Han håper at en ny kanal for ny, norsk opera er klar til høsten.

Komponistene Cecilie Ore og Glenn Erik Haugland serverte i Aftenposten i dag en usedvanlig skarp bredside rettet mot operasjef Paul Curran. Et hovedpunkt i den nådeløse kritikken er Currans manglende kompetanse og interesse for nyskrevet, norsk operadramatikk. Nye, norske operaverk var et viktig punkt i festtalene og i de politiske vedtakene rundt byggingen av det spektakulære – og svært kostbare – operabygget i Bjørvika. Resultatene lar vente på seg. I dag ble verkebyllen for første gang synlig.

Er mangelen på tillitt mellom Curran og komponistene alvorlig?

- Vi må ta på alvor komponistenes manglende tillit til operasjef Curran. Våre medlemmer opplever å ha blitt møtt på en uprofesjonell måte. Siden det da mangler tillit, kan de jo ikke arbeide sammen. For meg er striden som er kommet opp i avisen en fagforeningssak, sier Asbjørn Schaathun til Ballade.

Han sier at dette er den samme, gamle visa når det gjelder hvordan komponister mange steder opplever å bli tilsidesatt – når de mener at de har mye positivt å bidra med. Og at operasjefen har inntatt en lite aktverdig stilling.

- For hva skal man fylle et operahus med? Spørsmålet ble stilt for to år siden, da operaen i Bjørvika åpnet, og det ble stilt tidlig på 1990-tallet. Operaledelsen virker ikke lystne til å ta med på laget de kunstnere som leverer innholdet.

Schaathun understreker at han, som styreleder for Komponistforeningen, er opptatt av å holde alle linjer til operaledelsen åpne, men at han står bak sine medlemmer og venter at de blir møtt på en profesjonell måte.

- Man må dessverre bombe og forhandle samtidig. Imidlertid, hvis jeg kom som operasjef fra et fremmed land ville det første jeg gjorde være å ta kontakt med miljøet.

Hva har Curran fått til av ny, norsk opera?

- Foreløpig kan han vise til svært lite. Ennå har ingenting materialisert seg, som er initiert gjennom operasjefens tradisjonelle kanaler. Men operadirektør Tom Remlov og jeg er i dialog om å finne ordninger, et slags verksted, for nye norske operaer.

Hvilken tidsramme har dette arbeidet?

- I beste fall er dette i gang fra høsten av. Remlov har skrevet en intensjonserklæring, vi i styret i Komponistforeningen vil svare konkret på.

Går dette i hovedsak på finansiering av nye verker og oppsetninger?

- Dette handler om å ta i bruk all den fantastiske kompetansen som finnes i operahuset.

Vil en fornyet satsning på nye verker av norske komponister la seg løse med Curran som operasjef?

- Min oppgave er å samarbeide med den som til enhver tid sitter i sjefsstolen. Det hadde jo nesten vært mer realt å få et tydelig nei, «jeg vil ikke leke med dere». Da hadde vi fått røket reven ut av hiet. Vi har svært få arenaer for profesjonell opera i Norge. Operatoriet er flyttet til Den Nye Opera. Så er det Den Norske Opera og Ballett. Det er en slags tristhet i at man ikke har klart å konsentrere seg om innholdet i det nye operabygget. Det dreier seg jo ikke om at vi vil ha ti nye avantgarde-operaer i året. Det er flere ulike idiomer. Vi arbeider bredt med hele viften; moderne opera, barneopera, musikaler.

Visste du at denne kritikken, som lenge har bygget seg opp blant komponistene, nå ville komme ut til offentligheten?

Det visste jeg alt om, dessverre.

Av Hugo Lauritz Jenssen Foto/illustrasjon: