- Må dessverre bombe og forhandle samtidig
Den knallharde kritikken mot operasjef Paul Curran fra komponistene Cecilie Ore og Glenn Erik Haugland møter forståelse hos Asbjørn Schaathun, styreleder i Norsk Komponistforening. Han håper at en ny kanal for ny, norsk opera er klar til høsten.
Komponistene Cecilie Ore og Glenn Erik Haugland serverte i Aftenposten i dag en usedvanlig skarp bredside rettet mot operasjef Paul Curran. Et hovedpunkt i den nådeløse kritikken er Currans manglende kompetanse og interesse for nyskrevet, norsk operadramatikk. Nye, norske operaverk var et viktig punkt i festtalene og i de politiske vedtakene rundt byggingen av det spektakulære – og svært kostbare – operabygget i Bjørvika. Resultatene lar vente på seg. I dag ble verkebyllen for første gang synlig.
Er mangelen på tillitt mellom Curran og komponistene alvorlig?
- Vi må ta på alvor komponistenes manglende tillit til operasjef Curran. Våre medlemmer opplever å ha blitt møtt på en uprofesjonell måte. Siden det da mangler tillit, kan de jo ikke arbeide sammen. For meg er striden som er kommet opp i avisen en fagforeningssak, sier Asbjørn Schaathun til Ballade.
Han sier at dette er den samme, gamle visa når det gjelder hvordan komponister mange steder opplever å bli tilsidesatt – når de mener at de har mye positivt å bidra med. Og at operasjefen har inntatt en lite aktverdig stilling.
- For hva skal man fylle et operahus med? Spørsmålet ble stilt for to år siden, da operaen i Bjørvika åpnet, og det ble stilt tidlig på 1990-tallet. Operaledelsen virker ikke lystne til å ta med på laget de kunstnere som leverer innholdet.
Schaathun understreker at han, som styreleder for Komponistforeningen, er opptatt av å holde alle linjer til operaledelsen åpne, men at han står bak sine medlemmer og venter at de blir møtt på en profesjonell måte.
- Man må dessverre bombe og forhandle samtidig. Imidlertid, hvis jeg kom som operasjef fra et fremmed land ville det første jeg gjorde være å ta kontakt med miljøet.
Hva har Curran fått til av ny, norsk opera?
- Foreløpig kan han vise til svært lite. Ennå har ingenting materialisert seg, som er initiert gjennom operasjefens tradisjonelle kanaler. Men operadirektør Tom Remlov og jeg er i dialog om å finne ordninger, et slags verksted, for nye norske operaer.
Hvilken tidsramme har dette arbeidet?
- I beste fall er dette i gang fra høsten av. Remlov har skrevet en intensjonserklæring, vi i styret i Komponistforeningen vil svare konkret på.
Går dette i hovedsak på finansiering av nye verker og oppsetninger?
- Dette handler om å ta i bruk all den fantastiske kompetansen som finnes i operahuset.
Vil en fornyet satsning på nye verker av norske komponister la seg løse med Curran som operasjef?
- Min oppgave er å samarbeide med den som til enhver tid sitter i sjefsstolen. Det hadde jo nesten vært mer realt å få et tydelig nei, «jeg vil ikke leke med dere». Da hadde vi fått røket reven ut av hiet. Vi har svært få arenaer for profesjonell opera i Norge. Operatoriet er flyttet til Den Nye Opera. Så er det Den Norske Opera og Ballett. Det er en slags tristhet i at man ikke har klart å konsentrere seg om innholdet i det nye operabygget. Det dreier seg jo ikke om at vi vil ha ti nye avantgarde-operaer i året. Det er flere ulike idiomer. Vi arbeider bredt med hele viften; moderne opera, barneopera, musikaler.
Visste du at denne kritikken, som lenge har bygget seg opp blant komponistene, nå ville komme ut til offentligheten?
Det visste jeg alt om, dessverre.