Nils Heldal ut mot platebransjen: - Dere straffer kundene deres
- Jeg vet ikke helt hva bransjen driver med, men det ser ut som om de er svært opptatt med å grave sin egen grav, sier NRKs radiosjef Nils Heldal til NRK.no i dag. - Platebransjen klarer ikke å motivere folk til å kjøpe CD-plater. Det problemet løser de ved å straffe de som faktisk betaler for platene, sier Heldal, som i likhet med Elektronisk Forpost Norge mener at kopisperrene krenker forbrukernes rettigheter.
Nils Heldal (foto: Øyvind Holen) (224x300)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Nils Heldal var frem til februar 2002 direktør for Norske EMI - en stilling han mistet etter sammenslåingen av EMI og Virgin. Det var Per Eirik Johansen som ble sjef for norskavdelingen av de fusjonerte selskapene, etter svært mange suksesser som direktør for Virgin Norge. Heldal gikk på sin side tilbake til NRK, og fikk stillingen som radiosjef for hele NRK-konsernet.

I et nokså oppsiktsvekkende intervju på NRK.no/musikk i dag, sier Nils Heldal følgende: - Platebransjen klarer ikke å motivere folk til å kjøpe CD-plater. Det problemet løser de ved å straffe de som faktisk betaler for platene. Kopisperren ødelegger min soleklare rett som forbruker til å benytte meg av mitt kjøpte produkt på de plattformene jeg ønsker. Jeg vet ikke helt hva bransjen driver med, men det ser ut som om de er svært opptatt med å grave sin egen grav.

Det er nettopp Heldals gamle selskap EMI som har blitt sterkest kritisert for bruken av kopisperrer på sine norske utgivelser - nå seneste i tilfellet med Bertine Zetlitz' nye suksessalbum. Elektronisk Forpost Norge har engasjert seg sterkt i denne saken, og har fått støtte av en rekke forbrukere rundt om på nettet. Særlig har debatten gått høyt på EMI-nettstedet Bertine.com, der en misfornøyd kunde senest i går skrev dette innlegget i gjesteboken: "Trist at det er kopibeskyttelse på din nye utgivelse. Jeg kommer aldri, aldri til å kjøpe CDer med denne type innretninger. Dere må innse at platesalget faktisk skades, platekjøpere ønsker seg ikke begrensninger på bruk av plata. Den nye plata er lett tilgjengelig på nettet allerede, og jeg kunne lastet den ned på to minutter, om jeg ønsket."

NRK.no har også intervjuet den tidligere Puls- og Dagbladet-journalisten Tore Neset, som i dag er redaktør for IT-avisen. Han støtter Heldal i hans kritikk av platebransjen, og sier bl.a. følgende:

- Teknologien er allerede på plass, og kunne vært en realitet hvis platebransjen hadde vært villige til å sette det i gang. Men det er de altså ikke. Hvis folk føler at de sparer tid og penger, kommer de etter hvert til å godta å betale artisten for musikken de laster ned. Dette forutsetter at systemet er brukervennlig, tilgjengelig og billig. I dag er det de "ulovlige" nettstedene som tilbyr de beste og mest brukervennlige tjenestene.

Nils Heldal kommenterer også Phonofiles nettilbud, og mener i likhet med bl.a. Bendik Hofseth og Mikal Telle at prisen for tjenesten er altfor høy. Radiosjefen mener at "tre kroner per sang" burde vært mer enn nok, og at kvaliteten på lydfilene heller ikke er bra nok.

Hele intervjuet på NRK.no/musikk kan du lese her. Dette er for øvrig ikke første gang Nils Heldal refser sine tidligere kolleger i platebransjen. Det skjedde også etter en rekke kontroverser i forbindelse med Spellemannprisen 2002, som Heldal den gang kommenterte slik:

- Bråket rundt Spellemannprisen er et sunnhetstegn, og en mulighet for bransjen til å lære av media og det platekjøpende publikum. Dessverre er ikke platedirektørene åpne for kritikk. De må innse at de ikke kan herse med folk som de ønsker.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Debate, Internet, Organizations, Politics