Ulovlig nedlasting øker
...og det til tross for dommen mot The Pirate Bay, er en av konklusjonene i BIs halvårlige undersøkelse Kulturkonsum i krisetider.

Forbruk av analoge fysiske kulturprodukter, som for eksempel CD’er og bøker, har holdt seg stabilt i Norge siden forrige opptelling viser den pågående undersøkelsen Kulturkonsum i krisetider i regi av Handelshøyskolen BI.

Det digitale kulturforbruket har derimot steget mye både på musikk- og filmfronten, og undersøkelsen viser at gratisalternativene er de mest populære tjenestene i hele befolkningen.

- Vi skal ikke se bort fra at økonomiske nedgangstider gjør gratismulighetene mer attraktive, sier professor og prosjektleder ved Handelshøyskolen BI, Anne Britt Gran.

Undersøkelsen viser at for aldersgruppen under 15-29 år oppgir 49 prosent at de har lastet ned musikk gratis, hovedsakelig ulovlig, i løpet av siste halvår. Det er opp fra 40 prosent sist gang undersøkelsen ble gjennomført.

At den ulovlige nedlastningen skjer via The Pirate Bay er en antagelse fra BIs side, siden undersøkelsen ikke spør respondentene hvor den ulovlige nedlastningen foregår. Streamingtjenesten Spotify er også ny på markedet siden undersøkelsen startet.

I samme takt som forbruket av gratisalternativer, som BI i hovedsak identifiserer som The Pirate Bay og Spotify, går det betalte digitale forbruket ned. I løpet av et halvt år er det flere under 30 år som oppgir å ha benyttet Spotify enn betalt nedlasting av musikk, som har langt færre konsumenter enn ved forrige halvårsmåling.

BI mener at nedgangen i andelen som benytter seg av betalt nedlastning må se si sammenheng med Spotifys inntrenden i markedet.

- Spotify tar andeler fra den betalte nedlastningen, sier Gran, som sier at man ikke får sammenlignbare tall i forhold til Spotify-bruken før neste offentliggjøring blir foretatt om et halvt år.

- En tjeneste som når fram til en av tre i målgruppen i løpet av et halvt år demonstrerer hvor raskt forbruksmønsteret kan endres med nye digitale løsninger, noe bokbransjen bør merke seg, sier Gran om Spotify.

Undersøkelsen skiller ikke mellom betalt og reklamefinansiert Spotifybruk, og undersøkelsen ble gjennomført før Spotify ble tilbudt via abonnementet på mobilen. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Handelshøyskolen BI og Perduco AS.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry