- Uryddig prosess
Moldejazz mener festivalen kunne samarbeidet bedre, men er også kritisk til evalueringsprosessen.

Denne uken fikk Molde Internasjonale Jazzfestival fornyet tilliten som knutepunktfestival, en status festivalen har hatt siden 2000.

Det kom ikke overraskende på jazzmiljøet, selv om for eksempel Kongsberg jazzfestival mener selve ordningen er “uklar” og “ullen”.


Les også: Kritiske til Moldes samarbeidsevne


- Ikke greid å finne skjæringspunktene
I evalueringsprosessen, der andre festivaler og institusjoner ble bedt om å vurdere Moldejazz’ arbeid som knutepunktinstitusjon, skrev blant annet Vossajazz at det ikke er tatt noen form for initiativ fra noen av partene, og at “Vossa Jazz har eit tettare samarbeid med andre kollegaer i norske jazzfestivalar”.


Les også: Unyttig eller forbilledlig?


- Vi tar kritikken til etterretning og registrerer hva folk sier. Det er sikkert områder vi kunne samarbeidet bedre på, men når jeg har spurt hva vi kunne samarbeide om har vi ikke helt greid å finne skjæringspunktene, sier Jan Ole Otnæs, festivalsjef i Molde.

- I fjor sommer var det oppslag i Aftenposten som tok opp det samme. Da kom det fram at de i størst grad ønsket mer penger. Vi er innstilt på å samarbeide, men det er ikke alltid like enkelt å se hva man kan samarbeide om.

- Hvordan tenker Moldejazz i forhold til problemstillingen nå som knutepunktstatusen er fornyet?

Det skal være et festivalmøte i midten av oktober og jeg har tenkt å bringe det inn der for å høre hva slags forventinger som finnes og hva vi kan bidra med. Jeg har noen tanker selv, men de vil jeg lufte internt før jeg går ut med det, sier Otnæs.


- Tydeligere oppdrag
I evalueringsrapportene får Moldejazz også mye skryt for blant annet sitt internasjonale nettverk, kompetanseoverføring og kunstnerisk utviklingsarbeid av regionale institusjoner som Jazzzlinja ved NTNU i Trondheim og Midtnorsk jazzsenter.

- Er oppfatningen i Molde at kriterien for knutepunktstatusen har endret seg fra et regionalt til et nasjonalt perspektiv?

- Det hele har blitt mye tydelig i og med Stortingsmeldingen og knutepunkt fra 2008 som listet opp kriteriene. Før det fikk vi med jevne mellomrom telefoner fra kollegaer som det ikke var lett å svare på ut over det som stod av i føringer i tildelingsbrevet fra Kulturdepartementet. I Stortingsmeldingen er kriteriene listet opp og det er det vi har blitt målt opp mot i evalueringsprosessen. Det er et tydeligere oppdrag nå, tidligere kunne det lettere oppfattes som en ren finansieringsordning. Man kan diskutere om det er det beste kriteriene, men man er på vei.


- Uryddig
Otnæs mener det er greit å bli målt opp mot konkrete kriterier fordi det virker skjerpende å bli sett etter i kortene.

- Det har kommet fram nå at vi har blitt sett på som dårlig til å samarbeide, sier Otnæs, som sine kolleger mener at evalueringsprosessen har vært både “merkelig” og "lærerik", fordi festivalene i tillegg til å vurdere Moldejazz har fått en åpning til å søke om knutepunktstatus selv.

- Også fordi departementet på et tidlig tidspunkt var tydelig på at man ikke blir fratatt statusen over natta, men skulle peke på ting man hadde forbedringspotensial på. Man har samtidig sagt at det skal være én knutepunktfestival i hver sjanger og at man ikke kan miste den over natta. Slik sett var det en uryddig prosess. Departementet arrangerte et møte for to år siden der man diskuterte prosess. Norge er et lite land og man snakket om å hente kompetanse utenfra i form av festivalledere og kritikere med i prosessen, og det har ikke skjedd, sier han.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Genre\Jazz