Cubansk tradisjon i Kulturkirken Jacob
Eva Griñan vert sett på som ein av dei fremste utøvarane innanfor den cubanske visetradisjonen Trova. Under Oslo World Music Festival, presenterer ho delar av denne tradisjonen saman med Det Norske Kammerorkester.

Då Pål Bugge frå Det Norske Kammerorkester vitja Cuba, gjekk han på konsert med songarinna Eva Griñan. Bugge vart imponert over det han høyrde, og meinte musikkstilen hennar ville passe perfekt saman med Kammerorkesteret. Konserten vart filma, og som Bugge hadde trudd, likte Kammerorkesteret det dei høyrde.

- Det viste seg at Eva nettopp har spilt inn en plate hvor hun blir akkompagnert av strykere og blåsere, et format Kammerorkesteret selv bruker, men her utvidet med perkusjon og ekstra sangere/kor. Han som produserte plata og laget arrangementene, har skrevet nye arrangementer spesielt for Kammerorkesteret, seier Det Norske Kammerorkester i ei pressemelding.


Røter i europeisk kunstmusikk
Eva Griñan er født i 1946 i Santiago de Cuba. Gjennom ei lang karriere, har ho vore innom mange av Cuba sine musikksjangrar, men no er ho attende i den tradisjonelle son- og trovamusikken. Den cubanske musikken har sterke røter i europeisk kunstmusikk, noko som gjer at den også fungerer i klassisk samanheng.

- Vi ser på det som en utfordring for våre musikere å bli kjent med et nytt repertoar og spillestil, og å presentere denne musikken for publikum her hjemme. Det må også nevnes at Eva har med seg tre musikere frå Cuba, som sammen med et knippe ”lokale cubanere” fra Skandinavia vil forsterke Kammerorkesteret på denne konserten.


Musikalsk carte blanche
Alexandra Archetti Stølen som er festivalsjef for Oslo World Music Festival, gler seg til konserten med Griñan og Kammerorkesteret. Ho kan fortelje at ein slik konsert er noko uvanleg i Noreg.

- Vi gleder oss veldig til denne konserten. Det er ikke ofte vi i Norge får besøk av musikere fra Santiago de Cuba. Eva Griñan er en stor formidler av den cubanske trovaen! Vi synes det er veldig bra at Kammerorkesteret initierer slike samarbeid, og at vi får vere med å presentere det under Oslo World Music Festival.

- Er denne typen samarbeid noko festivalen jobbar for å få til?

- I dette konkrete tilfellet var det Kammerorkesteret som hadde ett ønske om å gjøre en konsert med Eva Griñan, så det var ikke initiert av oss. Men opp gjennom årene har vi hatt mange prosjekter der norske musikere møter musikere fra andre deler av verden. Vi har det i år også, med Interactivo fra Cuba, og FOOD som har ett samarbeid med indiske musikere. Jeg tror det viktigste i disse prosjektene er at det er musikerne som får ønskene sine oppfylt. Det å gi en musiker carte blanche, spørre; hvem kunne du tenke deg å jobbe med og så få det til, det er en viktig oppgave for oss. Vi har mange norske musikere som jobber på tvers av landegrenser, språk og kulturer hele tiden. Vi prøver å ta tak i noen av disse og skape prosjekter sammen, men det er viktig at det er musikerene som er de kreative kreftene i slike prosjekter. Vi kan lansere ideer og det gjør vi hele tiden, men det må være i tett samarbeid med musikerne. Vi har jo også bestillingsverksmodellen der vi er tyngre involvert, men for meg har de fineste tingene jeg har gjort vært de åpne forespørslene som har blitt til kjempebra møter.


Eva Griñan og Det Norske Kammerorkester spelar i Kulturkirken Jacob, 3. november kl. 20.00 i samband med OWMF. Samarbeidet vil også halde konsert i Kanonhallen, 6. november kl. 16.00.

Festivalen varer frå 2-7. november. For meir informasjon, sjå Oslo World Music Festival.

Av Sigrun Sæbø Åland Foto/illustrasjon:
Festivals, Interviews