Gitarmonsteret i Stavanger
Et verk for 48 el-gitarer skal markere Tous tiårsjubileum onsdag. – Alle må legge igjen egoet sitt, sier komponist Alf Terje Hana.

Det kan bli drøy kost når kunstfabrikken Tou i Stavanger skal markere ti år. Intet mindre enn 48 el-gitarister fra Rogaland blir plassert i et 15 meter høyt stillas, delt i seks etasjer. Åtte gitarister per etasje skal føne øregangene til publikum med 1970-tallsriff og improvisasjon.


Riffing og impro
Nils Henrik Asheim lanserte ideen, står for arrangementet og skal dirigere denne gitarherligheten som er komponert av Alf Terje Hana.

- Asheim tenker ofte i store formater og går inn i ukjente landskaper og man vet ikke hvor bærer hen. Den ukjente faktoren gjør det ekstra spennende. Før vi hadde første prøve i Sola kulturhus ante vi ikke hvordan det ville høres ut da vi linjet det opp, men det ble dritfett, sier Hana.

- Ligger Glenn Brancas gitarsymfonier å lurer i bakgrunnen?

- Nei. Jeg har tatt elementer rifftiden fra tidlig 1970-tall, som jeg vil påstå er den elektriske gitarens begynnelse når det kommer til heavy ting. Så har jeg blandet inn improvisasjon og ting som er mye mer moderne og laget en miks av det.


Gitaristnedjekking
Verket, som har fått navnet Tou Tower, består av åtte forskjellige strekk og skal vare i 35 – 40 minutter.

- Det er en reise i hva du kan bruke gitaren til og en demonstrasjon av kraften som kan ligge i gitaren. Ideen er å komme sammen og prøve å la det bli et kollektivt gitarmonster der alle representerer 1/48- del. Det vil si at alle må legge igjen egoet sitt fordi vi sammen skal lage en kollektiv pakke uten rom for individualisme. Gitarister elsker mye lyd og liker å stå langt framme på scenekanten, men det kan det bare glemme. Det er litt stilig og jekke ned folk også, men sammen er vi dynamitt.


Gir faen
Gjennom sin karriere har Hana vært med på rundt 60 plateutgivelser og kanskje mest kjent for sin tid i band som Leif og Kompisane og Vestlandsfanden. Men de siste ti årene har han reorientert seg som gitarist, blant annet inspirert av sønnen Anders som har bakgrunn i band som Ultralyd og MoHa!.

- Han har lært meg å være uredd og gi faen. Anders har knekt vekk en del forutinntatthet og lært meg å tenke sjangerfritt. Applausen har stilnet litt og jeg har mistet litt publikum, men man får er renere vare. Det er det viktigste av alt, å ikke legge føringer på sin kunst. Det er på grunnlag av de siste ti årene jeg blitt spurt om dette prosjektet. Hadde det ikke vært for det jeg foretar meg nå på hadde det ikke vært interessant på spørre meg, sier Hana.

Forestillingene starter 22.30 onsdag på Tou. Før Tou Tower er det debatt med navn Tou Scene: Hva nå?, konsert med Nils Økland og Ansuman Biswas.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Concerts