Musikksalget videre opp
Streaming er fortsatt den store driveren viser halvårlig tall fra IFPI.

IFPI Norge har nettopp sluppet halvårlig tall for det totale musikksalget i Norge.

Sammenlignet med første halvår i 2012 kan 2013, fra januar til juni, skilte med en oppgang på hele 17 %. 2012 representerte det første vekståret i totalt salg for norsk platebransje siden 2004 med 7 %.

Det er streaming som står for veksten. Nedlasting og salg av fysisk går samlet ned, selv om slag av vinylplater gikk opp 39 % første halvår. Streaming alene har vokst med 66 % hvis man sammenligner med 2012, og streaming står nå alene for 66 % av det totale inntektsbildet.

Music Ally skriver at verdien på totalsalget første halvår er 287 millioner kroner mot 246 millioner første halvår i 2012. Brukket ned er det fordelt slik; 189 millioner kroner fra streaming, 58 millioner kroner fra fysisk salg og 40 millioner kroner fra nedlastninger.

Nedlastningen i første halvår 2013 har sunket med 21% i forhold til samme periode 2012. Det fører til at andelen nedlastninger av det totale musikksalget nå er på 14% sammenlignet med 21% samme periode i fjor.

Første halvår 2013 utgjør digitalt, altså streaming og nedlasting, 80 % av det totale musikksalget, mot 67 % året før.