Tilbake, og fram
Etter å ha vært ute av budsjettet og så kommet inn igjen, for andre år på rad, får Blå tross alt støtte for at ikke bare festivaler skal få penger i Oslo.

Av Tellef Øgrim

Kulturbudsjettene viser klart at det lønner seg å drive festival, i hvert fall målt etter offentlige tilskudd. Men daglig leder for klubben Blå, Stine Mari Røverdatter, har argumentert hardt overfor kulturkomiteen i Oslo for de permanente spillestedenes berettigelse.

- Veldig lite av kulturpengene går til helårsarrangører. Det meste går til festivaler eller andre som har en begrenset driftsperiode. Vårt hovedargument overfor kommunen har vært at det er viktig å drive aktivitet hele året, sier hun, og viser særlig til at det er helårsscenen sørger for at nye og spennende band får den scenerfaringen som skal til for at de skal kunne bookes av en festival.

- Det er ikke sånn at man starter band og så blir man booket av en festival. Festivalene er et kjempegodt tilbud, men det er noen som jobber for å få bandene fram, sier hun.

Kari Grete Jacobsen, daglig leder for Østnorsk Jazzsenter, fikk rett i spådommen hun kom med overfor Ballade da byrådet la fram sitt forslag i september. Da sa hun at: "Vi opplever kutt som dette hver gang budsjettet blir lagt fram. Så er det å jobbe for at de som er nullet kommer inn på budsjettet igjen. Hun viste spesielt til at Blå var nullet i byrådets forslag også i fjor: "De falt jo ut i fjor, og da fikk vi dem inn igjen."

Sånn ble det. Og nå berømmer Jacobsen særlig kulturkomitéen i Oslo for å drive en åpen og demokratisk prosess der alle kan få et møte og legge fram sine standpunkter.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Politics, Funding