Krazy Kat
De spiller indierock med en sleng av prog, er oppkalt etter en manisk depressiv katt og aktuelle med platen ”Protoplasma” på sitt eget Handmade records. Mindy Misty er en kvartett fra Nittedal/Bergen med base i Oslo. I dette intervjuet snakker Kenneth Amundsen blant annet om hvor viktig MySpace-nettverket har blitt for et heller ukjent, norsk indieband.
Mindy Misty_cover (av: Monica Fosser) (283x240)

Av Bjørn Hammershaug

Protoplasma er definert som det levende innholdet som finnes i hver celle. Det er en platetittel som passer godt til innholdet på Mindy Mistys debutplate, i følge bandets frontfigur Kenneth Amundsen.

- Tittelen spiller på vårt organiske utgangspunkt, og den sier litt om hvordan vi kan lage musikk sammen. Så kan vi gå forskjellige veier derfra, forteller en fornøyd Amundsen når han snakker om den ferske platen:

- Sluttresultatet ble i tråd med det vi hadde som utgangspunkt. Vi ville lage en førsteplate som var organisk, uten sminke og som hadde en live-feeling. Vi banket den inn akkurat sånn som vi ville den skulle låte.

Just Gimme Indie Rock!
Hvordan vil du beskrive Mindy Mistys musikalske retning?

- Vi spiller indierock, men har også innflytelse fra en del tyngre band. Trommisen vår var tidligere en metallfyr, mens vi andre er erfaring fra en rekke indieband gjennom ulike bandkonstellasjoner siden midten av 90-tallet.

Jeg kan i hvert fall høre en del tidlig 90-tall i uttrykket deres, og tenker da på band som Sebadoh, Arcwelder, Superchunk, Girls Vs. Boys og helt tidlig Dinosaur Jr. Hvordan relaterer du Mindy Misty til en slik kontekst?

- Det kan jeg være enig i. Særlig har Sebadoh vært svært viktig for de flest av oss - helt siden vi var rundt 14 år faktisk.

Så du Sebadoh da de spilte på So What! i Oslo for cirka 10 år siden? Det var jo en fabelaktig gig!

Amundsen svarer med varme i stemmen: - Definitivt! Det er noe av det aller, aller beste jeg noensinne har sett. Jeg husker den konserten utrolig godt fremdeles! Denne indiescenen forsvant jo til en viss grad, men for vår del ble det vanskelig å slutte med noe som var så viktig. Det at genren er så usminket, samtidig såpass fri, tiltaler oss veldig. Samtidig er vi glad i en del progga ting, som for eksempel King Crimson, som også preger vårt blandingsuttrykk, ikke minst i ulike former for oppbygging av låtene, forteller Kenneth Amundsen.

Noise Miami
”Protoplasma” ble mikset av smått legendariske Kramer, kjent som husprodusent hos Shimmy Disc, sitt notoriske studio Noise New York, og som medlem i storheter som Butthole Surfers, B.A.L.L og Bongwater - for å nevne en brøkdel av hans virke. Kan du si litt om hvordan dette samarbeidet gikk for seg?

- Han mikset den i Miami, siden han flyttet Noise fra New York for noen år siden. Vel, vi hadde ham i kretsen vår på MySpace, og det var faktisk han som oppdaget oss og tok kontakt. Han henvendte seg til Handmade, og fortalte at han likte det både Mindy Misty og Laconic Zero holdt på med. Han visste ikke at jeg selv både dreiv Handmade og spilte i Mindy Misty på det tidspunktet. Det var selvsagt helt i orden, sier Amundsen med ettertrykk.

- Vi var midt i prosessen med å mikse platen, og det passet utrolig bra for å si det sånn. Kramer tilbød seg faktisk å gjøre hele jobben billigere enn vanlig.

I hvilken grad preger hans arbeid platen?

- Han er veldig dyktig og veit hva han driver med. Dessuten er han ganske rask, det hele tok kun i overkant av en uke. Jeg synes han har fått til en kompakt og energifylt lyd. Det var særlig hans arbeid med artister som Half Japanese og Jad Fair, mer enn Lou Reed og Debbie Harry, som tiltalte oss med Kramer - ikke minst i forhold til at en er tekniker som ikke er helt på det kliniske. Han er flink til å komprimere stoffet, gi det trøkk og dynamikk, samtidig som det spriker litt her og der. Det liker vi. Dynamikk med punch.

Amundsen kan også fortelle at Kramer har vist stor interesse for å hjelpe til med å promotere platen hos sentrale folk i USA, og når alle formaliteter etter hvert faller på plass ser Amundsen for seg muligheter for Mindy Misty å turnere ”over there”.

Frihet og fetisjer
Hvordan opplever dere situasjonen for et lite indieband i dag, i forhold til spillejobber, presseomtale og lignende?

- Vi var hos Harald Are Lund nå på torsdag, og han er alltid en mann å stole på. Vi booker våre egne konserter, og setter pris på hver eneste spillejobb. Jeg opplever at veldig mange er positive i salgsleddet, men mekanismen kan gjøre det vanskelig å få satt platen ut i de store kjedene. Det har ikke noe med den enkeltes holdninger, men system som er tilpasset å bestille fra kataloger og store distributører.

- Men vi er glade for de fremskritt vi får, og er allerede i dialog med interesserte i Portugal og England. Siden vi tar hele jobben gjennom vårt eget selskap så tar det lengre tid når man må gjennom alle ledd separat.

Amundsen driver som nevnt sitt eget lille selskap, Handmade records. Hva er tanken bak denne labelen?

- Det er å ikke sitte og vente på at noen skal plukke deg opp, men å gjøre ting sjøl. Med dagens digitale revolusjon har alle muligheter til å komme så langt man bare ønsker. Men det krever hard jobbing. Det er mye jobb, men gir så mye frihet at det er verdt det til slutt.

Handmade markerer seg også med utgivelser også på vinyl. Hvorfor denne satsningen?

- Det er mest vår egen fetisj. Man skal ikke undervurdere at folk vil ha ordentlige fine cover og fet lyd. Men vi gir også ut på CD, og vinylen som et tillegg. Vi ønsker jo at så mange som mulig skal høre musikken.

Som gamle Sebadoh-fans synes Amundsen det er særlig moro at de nå er label-buddies med Eric Gaffney. Hans ”Uncharted Waters” er også ferskvare fra Handmade i disse dager.

- Det hele skyldes igjen MySpace, forteller han. - Jeg hadde litt penger til overs og var klar for å gi ut noe nytt. Plutselig får jeg en melding fra Sebadohs Eric Gaffney på MySpace som har sjekket ut etiketten vår, og som lurer på om vi kunne tenke oss å gi ut platen hans over her. Og det ville vi jo selvsagt gjøre.

Dermed er første del av ringen sluttet for Kenneth Amundsen og Mindy Misty, 10 år etter at Sebadoh spilte på en liten klubb i Oslo.

Det er mulig å anskaffe ”Protoplasma” på Handmade sin egen webshop. Den er også tilgjengelig på assorterte spesialsjapper som Tiger, Big Dipper og Rekyl Vinyl. Over jul kommer den i salg hos Platekompaniet.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Interviews