Slottsfjellfestivalen satser på kvalitet
Slottsfjellfestivalen i Tønsberg har etablert seg som et sentralt tilskudd i den norske festivaljungelen. Festivalsjef Christoffer Rød sier til Ballade at Slottsfjell har utviklet seg ytterligere siden i fjor. I år satses det først og fremst sterkere på en oppjustering av festivalen takket være en mer solid økonomi. - Vi ønsker å bedre kvaliteter innen alle ledd, og for første gang har vi en skikkelig mulighet til å kvalitetssikre festivalen slik vi ønsker det.

Av Bjørn Hammershaug

I fjor hadde dere som uttalt mål å markere dere som den aller beste og mest spennende festivalen i Vestfold. Hvordan går det med den målsetningen, festivalsjef Rød?

Ikke så store, men spennende navn

- Jeg synes vi har en positiv utvikling fra i fjor. Vi er fremdeles en ung festival, og har vel ikke helt nådd ambisjonene på de utenlandske når det gjelder størrelsesorden. Vi har fulgt opp suksessen med hiphop-programmet fra i fjor, og kan først og fremst presentere mange spennende navn. Det er flere utenlandske artister enn før, og de er mer interessante enn noensinne, sier en fornøyd Christoffer Rød.

Om de norske artistene trekker han særlig frem Tønsbergs egne Seigmen, som han uttrykker stolthet over å presentere på hjemmebane. Rød mener også at konserten med Satyricon oppe på selve platået på Slottsfjell vil bli en uforglemmelig opplevelse. – Det blir helt rått, spår han.

Økt festivalstøtte

Til tross for manglende støtte fra både kommune og det lokale næringsliv gikk dere likevel i pluss i 2005. Har dere blitt tilgodesett med økt støtte i år?

- Ja, det har vi. Vi har fått økt tilskudd fra Kulturrådet, og vi har mottatt 100 000 kroner fra kommunen, så det har absolutt vært en positiv utvikling for oss.

Hva med det lokale næringslivet? Hvorfor stiller ikkeTønsberg opp i samme grad som det vi for eksempel har sett i Fredrikstad og Månefestivalen?

- De er litt vanskelige å få med seg, og det har nok noe å gjøre med størrelsene på bedriftene her i byen. Det er ikke mange store selskap eller hjørnesteinsbedrifter som bruker penger på sponsorvirksomhet her nede.

- Det er ingen motvilje mot festivalen, snarere er interessen tilstede, og vi håper å få de mer med etter hvert. Vi har gjort en del mindre lokale avtaler og barteravtaler, kan Rød fortelle.

Kvalitetssikrer festivalen

I fjor hadde dere 15 000 mennesker innom. Hva er målsetningen i år?

- Vi regner med cirka det samme antallet i år, men forsalget ligger godt over fjorårets på samme tid, så det ser bra ut. Vi har ingen ambisjoner om å gå så stort overskudd som i fjor, og har heller satset på økt kvalitet på bookingen og oppgradert budsjetter innen både det tekniske og for eksempel vakthold. Vi ønsker å bedre kvaliteter innen alle ledd, og for første gang har vi en skikkelig mulighet til å kvalitetssikre festivalen slik vi ønsker det.

Dere kan vise til en bratt stigende publikumsoppslutning siden starten i 2003. Hva tror du er årsaken til dette?

- Vi har nok vært flinke til å bygge en merkevare som publikum har vært fornøyde med. Det er det viktigste. Dessuten booker vi et bredt festivalprogram, med muligheten til å oppdage en del nye artister. Vi selger nok også en god del til folk som glemte å kjøpe billetter på Øyafestivalen i tide, humrer Rød:

- Mange av våre artister kunne lett passet inn i Øyas profil, og jeg ser at vi selger svært mye billetter i Oslo-området for tiden. Vi er i det hele tatt veldig heldige med den tilgjengelige geografiske beliggenheten. Og ikke minst har vi et fantastisk festivalområde. Jeg mener at en festival ikke bare skal handle om musikk, men det skal være en helhetsopplevelse.

I den forbindelse kan Rød fortelle at Slottsfjell nå fokuserer ytterligere på blant annet matkonsepter av den økologiske typen og at de i år har inngått et miljøsamarbeid med Natur og Ungdom.

Skiller seg fra rekken av Topp 20 festivaler

Rekken av sommerfestivaler i Norge er nærmest endeløs, ikke minst i Vestfold med både Stavern, Horten og Sandfjords Baderock i nærheten? Hva skal til for å skille seg ut i mengden?

- Det er fort gjort å komme ut feil i forhold til de andre, men vi skiller oss ut på at vi har mange artister til en meget gunstig billettpris. Vi har mange flere artister enn de nærliggende festivaler, i år har vi 65. Med et såpass stort volum vil nok de fleste oppleve band de ikke har sett før. Vi har for eksempel satset mye på mange ”Urørt-band”, i tillegg til de større og mer profilerte. Da har vi et program som både passer protoypen på Tønsberg brygge om sommeren, og som samtidig tiltrekker seg de mer musikkinteresserte.

- Vi skiller oss nok litt ut fra den vanlige ”Topp 20 festivalen”, sier Rød.

Han fremhever også Slottsfjells festivalcamping som noe publikum setter pris på:

- Første året hadde vi 7 telt på campen, året etter hadde vi 60, og i fjor cirka 400. Vi har masse bestillinger allerede. Festivalcamp hører hjemme på en festival, det er noe folk liker, og dessuten er det jo vanskelig å få hotellrom i Tønsberg på sommerstid.

Hvordan vil du beskrive årets program i forhold til tidligere?

- Vi er utrolig godt fornøyd. Programmet innebærer et løft fra i fjor, og jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli så bra. Vi sleit lenge med å få ting på plass. Nå er vi på vei mot de større utenlandske til neste år.

Rød uttrykker også tilfredsstillelse med at Slottsfjell ikke er spesielt ”headliner-orientert”, men kan tilby en musikalsk helhetspakke:

– Jeg tror ingen kjøper billett for bare én konsert, sier han.

Samarbeid med kommunen

Dere satser også på en viss lokalprofil, med en rekke band fra nærområdet. Hvor viktig for den lokale bandscenen for dere?

- Den er veldig viktig. Slottsfjell jobber på siden med lokale prosjekter som inkluderer øvingsrom og rockeklubb i byen. Vi vil være med å bygge et musikkmiljø slik det var tidlig på 90-tallet da for eksempel Seigmen var på topp. Dette gjør vi i nært samarbeid med kommunen, og denne helårsjobben er også noe av grunnen til at de støtter festivalen.

Slottsfjellfestivalen arrangeres på Slottsfjell i Tønsberg og på klubber i byen, i perioden 20-22 juli. Blant årets norske hovednavn finner vi Seigmen, Satyricon, Paperboys, Morten Abel og Kings of Convenience.
Ytterligere informasjon om festivalen kan du lese her.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Hip Hop / R&B, Genre\Popular Music\Pop, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Genre\Popular Music\Techno / House / Electronica