På topp i verden - nesten
Det er bare i Japan at platebransjen har høyere inntekter per innbygger enn Norge.

Den norske platebransjens inntekter i 2012 var 118,3 millioner amerikanske dollar (USD), som tilsvarer 688,6 millioner norske kroner. Det gjør Norge til 18. største økonomien i verden for innspilt musikk og Norge genererer om lag 1% av inntektene til platebransjen globalt.

USA (4,481.8 millioner USD), Japan (4,422 USD) og Storbritannia (1,325.8 USD) er de tre landene med høyest inntekt i platebransjen.

Deler man den norske platebransjens inntekter på antall innbyggere i Norge, slik det gjøres i IFPIs Recording Industry In Numbers 2012, kommer man frem til tallet 23,7 USD. Det tilsvarer 138 norske kroner. I Japan ble det gjennomsnittlig brukt 34,7 USD, som er litt over norske 200 kroner.

På tredjeplass følger Australia (23,1 USD), deretter kommer Storbritannia (21) og Sverige (18,6). I USA er tallet 14,3 USD per innbygger i 2012.

Hvorfor?
Etter flere år med inntektsnedgang for platebransjen har streamingtjenestene, i størst grad, nedlasting noe mindre, bidratt til å snu utviklingen i noen lands platebransjer til vekst i 2012. Dette gjelder blant andre i Sverige og Norge.

Les også: Første vekstår siden 2004

- Dette har med Internettdekning å gjøre, der vi er helt på topp. Også når det gjelder bruk av smartphone så er Norge på topp. I tillegg har vi rike forbrukere som bruker penger på digital teknologi, sier Anne-Britt Gran, som er professor på Handelshøyskolen BI i Oslo, og partner og daglig leder i kommunikasjons- og analysebyrået Perduco Kultur AS.

I undersøkelsen «Digitalt kulturkonsum: En norsk studie», som Gran har vært med på utføre ved BI, heter det at Norge har en relativt høy andel høyt utdannede og et relativt høyt kulturkonsum i utgangspunktet. Kulturkonsum korrelerer i sterk grad med utdannelsesnivå, slik at veksten i andel høyere utdannede fører til høyere kulturkonsum i befolkningen.

- Bredbåndsdekningen i Norge er en av de beste i verden, og andelen Internettbrukere i befolkningen ligger i verdenstoppen. Norge er derfor ikke et representativt land med hensyn til digitalt kulturkonsum, i den grad man i det hele tatt kunne finne et representativt land på dette området. Men Norge er en case som kan si noe om hvordan det digitale konsumet utvikler seg i et vestlig, relativt velutdannet og høyteknologisk land – høyteknologisk med hensyn til digitaliseringsgraden, heter det i undersøkelsen.

Les også: Musikksalg opp 14 % i Sverige

Lokal streaminginteresse
Ifølge bloggen Music & Copyright er japanske forbrukeres bruk av streamingtjenester minimal, til forskjell fra Norge som er det nest høyeste rangerte landet i inntekt fordelt på innbygger.

- En mulig forklaring på forskjellen er det faktum at streamingstjenester er mest vellykket i sine hjemmemarkeder. Spotify kommer fra Sverige, WiMP drives av det norske streaming-media selskapet Aspiro, Deezer er et fransk selskap og Sør-Korea er hjem til lokale tjenester som Melon og Mnet. I hvert tilfelle er interesse for den lokale strømmetjenesten større enn for noen av de andre, hevder Music & Copyright.

Kilde: IFPIs årlige rapport Recording Industry in Numbers (RIN)

IFPI Norges tall for platebransjens totale inntekter fra salg i 2012 er 545,3 millioner kroner. I tillegg er inntekter fra lisens- og fremføringsrettigheter lagt til i RIN-rapporten. Det gjør at tallet RIN opererer med er 118,3 millioner amerikanske dollar, eller 688,6 millioner kroner. Konverteringsraten som er brukt for å omregne fra USD til norske kroner er 5,82, den samme som brukes i RIN-rapporten.