Ser nærmere på Innovasjon Norge
Innovasjon Norge har ikke noen høy stjerne i musikklivet, skal man dømme etter eksport-panelet under by:Larm igår.

Statssekretær Hallvard Ingebrigtsen forsøkte å ta Innovasjon Norge (IN) i forsvar ved å vise til at formålet er å låne ut penger til etablering av næringsvirksomhet i det som skal bli lønnsomme bedrifter.

Men han sa også at det er startet et arbeid for å se på forholdet mellom IN og norsk kulturnæring.

Forøvrig etterlyste både Music Export Norway, Kai Robøle (Waterfall Productions) og Clas Olsen (Øya) musikkompetansen i Innovasjon Norge som de pt tydligvis mener er fullstendig fraværende.

- Det må komme kulturkompetanse inn i Innovasjon Norge, som MENs styreleder Jørn Dalchow formulerte det.

Ingebrigtsen pekter på at kulturbransjen har vokst veldig sterkt på veldig kort tid, og at det kan være en del av forklaringen på svakhetene.

Hvis Dalchow skulle få gjennomslag hos IN er det nettopp næringsperspektivet ved musikkeksporten, og ikke minst det han kaller "toppidrettstankegangen" han vil styrke.

Dalchow la til at denne toppidrettstanken kan anvendes på alle sjangre.


Etterlyser definisjon
Kai Robøle etterlyste dessuten under den påfallende samstemte paneldiskusjonen en definisjon av hva musikkeksporten skal være.

- Vi må avklare hva som er omdømmebygging og hva som har som mål å tjene penger. Det er dumt å gi penger uten først å definere dette, sa Robøle.

Så spisset han dette poenget ved å kaste fram tenken om at MEN tar ansvaret for toppen, med penger fra Næringsdepartementet, og at MIC tar bredden, finansiert av Kulturdepartementet.

Dalchow advarte på sin side mot det han kalte "kunstige skillelinjer mellom kunst og næring", og pekte på at det er vanskelig å finne et norsk eksportprosjekt som ikke har fått offentlig støtte i en eller anenn form.

Ingen i panelet ga uttrykk for misnøye med at regjeringen har uttropt MEN som ansvarlig for musikkeksporten. Imidlertid synes det å være bred enighet om at MEN har for få penger til å aksle dette ansvaret.

Den påplusningen MEN fikk i siste budsjett holder i følge Dalchow likevel til åpning av kontor i Berlin i løpet av året og ikke minst til en lansring av en ny spisset satsing på noen få prosjekter over flere år, som også lanseres i 2010.

Martin Revheim i MIC Norsk musikkinformasjon åpnet på tampen av diskusjonen for det han kalte "samlokalisering" av MIC og MEN for å samordnet eksportarbeidet. Forøvrig pekte han på behovet for statistikk for musikkeksporten. (Red.anm: MIC eier og utgir Ballade.no)

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Music Industry, Funding