Sterk økning i konsertinntekter
TONOs avregning på konserter har økt med over 30% fra 2008 til 2009. Utviklingen går på tvers av et tilsvarende fall på det globale konsertmarkedet.

I 2009 var TONOs avregning på konserter 62,5 millioner kroner, mot 47,6 millioner kroner i 2008. Det tilsvarer en økning i utbetaling til rettighetshaverne på over 30 % på ett år.

TONO mener det kan ligge flere faktorer til grunn for denne store økningen.

- Det kan ha blitt flere arrangører, eller flere som går på konserter. En av hovedårsakene kan også være høyere billettpriser, siden det er brutto billettinntekter vi regner ut fra, sier Jan Richard Kjelstrup, kommunikasjonssjef i TONO.


Global nedgang
Kjelstrup mener at TONOs inntektsøkning reflekterer utviklingen i konsertmarkedet, siden TONO ikke har endret satsene sine på mange år.

Tall fra Billboard antyder et fall i inntekt på konsertbilletter globalt på 26 % så langt i 2010. TONO på sin side kan ikke gå ut med tall for 2010, men det ser foreløpig positivt ut også for 2010 i Norge, ifølge Kjelstrup.

- TONO forventer en økning i konsertinntektene også i 2010, sier han.

- Hvordan tolker du Billboard-tallene?

- Vi ser signaler fra USA og England på at konsertmarkedet er i ferd med å flate ut. Man skal ikke tro på vekst inn i himmelen der heller. Norge ligger litt bak andre land. Hvis det treffer i Norge kan vi se en lignende utflating på livemarkedet, men det er vanskelig å si noe sikkert om nå.


Opp 35% siden 2005
I TONOs avregning på konsertområdet ligger det 40,3 millioner i inntekter fra konsertarrangører i 2009. Det er en økning på 36 % siden 2005. I tillegg kommer det såkalte programløse midler, det vil si spilling på for eksempel kjøpesentre som ikke rapporteres, som fordeles på områder som TONO får rapporter fra, eksempelvis konsert og kringkasting.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Concerts, Concerts\Outside Norway, Copyright